Programplaner og emneplaner - Student
YFFB3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.
Required preliminary courses
I emnet vektlegges ernæring, kosthold, hygiene og fysisk aktivitet i det forebyggende helsearbeidet. Det fokuseres på anvendelse av ulike metoder og teknikker knyttet til opplæring i disse temaene. Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter knyttet til mat, helse- og livsmestring. Videre legges det vekt på barn og unges oppvekstvilkår og den fysiske-, psykiske- og sosiale utviklingen. Det legges spesielt vekt på holdningsskapende arbeid i det 13-årige utdanningsløpet, og i de ulike helse- og oppvekstyrkene.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ernæring, mathygiene og om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og om ungdomskultur, oppvekstmiljø og rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskaper om likestilling, livsmestring og mangfold
- har kunnskap om ungdoms muligheter til yrkesvalg og karriere
- ha kunnskaper om styringsdokumenter for fag i ungdomstrinnet og videregående opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
- kan lage og vurdere trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat, og bruke måltidet som arena for sosialisering og danning
- kan observere og identifisere tegn på for eksempel vold, seksuelle overgrep, mobbing, rus og ekstremisme, og gi omsorg ved sorg og kriser
- kan anvende og veilede ungdom i kildekritikk, nettvett og kritisk bruk av sosiale medier
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet samt tilpasse til ulike grupper med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
- kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndighetene
- kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
- kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv og ha oversikt over relevant forbrukerpolitikk
Content
- forskningsmetodikk
- FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring, med vekt på utviklingsarbeid og/eller forskning i skole og/eller arbeidsliv
- dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
- ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
- styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
- profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
- planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis
- elev- og arbeidslivmedvirkning
Praksis
- 15 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
Teaching and learning methods
Dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, prosessuell undervisning, individuelt arbeid, gruppeprosesser og gruppearbeid, praktisk undervisning.
Course requirements
Eksamen består av to deler.
Del 1: Praktisk eksamen i grupper à tre til fire studenter. Praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg innen gitt temaet i mat og helse som inkluderer en undervisningsplan, varighet 30 minutter per gruppe. Eksamen vurderes gruppevis med bokstavkarakter A-F.
Del 2: Individuell muntlig høring, varighet inntil 15 minutter per student. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F. Del 1 må være bestått for å kunne gjennomføre del 2.
Del 1 og del 2 må være bestått for å få samlet karakter på emnet, del 1 teller 40% og del 2 teller 60% på samlet karakter for emnet.
Ny og utsatt eksamen
- Ved stryk eller gyldig fravær arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring av del 1 i 10 minutter og del 2 gjennomføres i inntil 30 minutter.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Assessment
Del 1: alle hjelpemidler tillatt
Del 2: n A4 side med stikkord
Permitted exam materials and equipment
Del 1: Gradert skala A-F hvor A til E er bestått og F er ikke bestått, teller 40 % av karakteren
Del 2: Gradert skala A-F hvor A til E er bestått og F er ikke bestått, teller 60 % av karakteren
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Examiners
- spisevaner og måltidsmønster i ulike sosiale grupper i ett flerkulturelt og religiøst perspektiv
- måltid, matkultur, norske og samiske mattradisjoner og nye trender
- matvarekunnskap, matlagingsteknikker og mathygiene
- ernæring og kosthold for ulike grupper
- praktisk matlaging i alle nevnte temaområder
- sensorikk, estetikk
- folkehelse, livsmestring og mangfold
- forbrukerkunnskap, etikk, bærekraft og mat
- kostholdsinformasjon, registrering, beregning og veiledning av kosthold og fysisk aktivitet
- ungdomskultur, barn og unges utvikling og identitet
- barn og unges oppvekstvilkår / rettigheter
- sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- omsorg ved krise og sorg
- karriereveiledning og yrkesvalg
- oversikt over fag, valgfag og ulike strukturer i ungdomstrinnet.
- fysisk aktivitet og friluftsliv
- ulike undervisningsmetoder
Praksis
- 10 dager yrkesfaglig praksis
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. periode