Programplaner og emneplaner - Student
YFFB2200 Youth culture, gender and diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdomskultur, kjønn og mangfold
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning og praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design, håndverk, utdanningsvalg og arbeidsliv. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv
;
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Content
Emnet overlapper 15 studiepoeng med ZPED2 Pedagogikk 2, og eksamensdelen i Pedagogikk er ekvivalent med eksamen i ZPED2.
Teaching and learning methods
Alle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformer veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid, praksis i skolen og selvstudium.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk (ca. 2000-2500 ord). Studenter som ikke kan gjennomføre prosjektet på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak;,har anledning til å erstatte gruppeprosjektet med en individuell prosjektoppgave (ca. 1200 til 1800 ord).
- Muntlig presentasjon for medstudenter av pedagogikk-prosjektoppgaven, utført i smågrupper.
- En tverrprofesjonell oppgave, Inter1200, i samarbeid med studenter ved andre studier.
Assessment
Eksamen i emnet er todelt:
1.;Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager
Fagdidaktikk: Er knyttet til praksisopplæringen. Oppgaven skal ha et omfang på ca. 1500 til 2000 ord. Teller 40 prosent av sluttkarakter.
2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager
Pedagogikk: Oppgaven skal ha et omfang på ca. 2200 til 3000 ord. Teller 60 prosent av sluttkarakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
1.;Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager
En intern;sensor;og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern;sensor;kan anvendes.;
2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager
En intern;sensor;og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern;sensor;kan anvendes.;