EPN-V2

YFFB2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

  • forskningsmetodikk
  • FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring, med vekt på utviklingsarbeid og/eller forskning i skole og/eller arbeidsliv
  • dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
  • ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
  • styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
  • profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
  • planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis
  • elev- og arbeidslivmedvirkning

Praksis

15 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i frisør, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy.
  • kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt/ tjeneste knyttet til entreprenøriell læring
  • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i frisør, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign

Generell kompetanse

Studenten

  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.
  • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
  • kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
  • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv.
  • kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring

Content

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven

Praksis:

  • 5 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
  • 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

Teaching and learning methods

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Yrkesfaglig oppgave knyttet til entreprenøriell læring. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 2000 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å fremme entreprenøriell tenkning, kreativitet og hvordan dette kan knyttes til undervisningen på utdanningsprogrammet frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. Dette skal dokumenteres i en digital prosessdokumentasjon.

Arbeidskrav 2

Refleksjonsnotat fra pedagogisk praksis. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 1800 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å se sammenhengen mellom praksis og relevant teori, og reflektere over egen læring.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

14 dagers individuell hjemmeeksamen med utgangspunkt i emnets arbeidskrav, pensum og læringsutbytter. Omfang: 3000 ord +/-10%.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ordinær eksamen.
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.