EPN-V2

YFFB2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i ungdomstrinnet og videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø.;Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven i tilknytning til yrker i utdanningsprogrammet frisør, blomst og interiørdesign.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.;

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i frisør, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer

;

Ferdigheter;;

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov;
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy.
  • kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt/ tjeneste knyttet til entreprenøriell læring;;
  • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i frisør, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.;
  • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.;
  • kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
  • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv.
  • kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring

Content

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer;
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.;
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.;
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap;
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning;;
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø;
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted;
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven;;

;

Praksis:

  • 5 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden);
  • 25 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis);

Teaching and learning methods

Emnet bygger på kurs i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnkurs i statistisk metode. Emnet gir inngående kjennskap til sentrale kvantitative analysemetoder innen økonomi og samfunnsvitenskap.

Emner som behandles er: forskningsprosessen (bruk av modeller, validitet, kausalitet), kvantitative data (ulike datakilder: eksperiment, survey, naturlige data og registerdata; multi-item mål (sammensatte mål): formativ og reflektiv målemodell), dataanalyser (multippel regresjonsanalyse (OLS), logistisk regresjonsanalyse, flernivåanalyse, faktoranalyse, reliabilitetsanalyse).

Gjennom rekke øvinger oppøver studentene ferdigheter i praktisk analyse av kvantitative data. Kjennskap til grunnleggende statistiske analyser med regneark (som Excel) eller statistikkprogrammer (som SPSS, Jamovi, Stata eller R) er en fordel.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

;

Arbeidskrav 1

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra totalt 5 dager yrkesfagligpraksis med fokus på HMS/kvalitetssikring. Omfang: 800 ord +/- 10 % + bilder, illustrasjoner etc. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med og innsikt i hvordan yrkene i utdanningsprogrammet arbeider med kvalitetssikring, helse miljø og sikkerhet.

;

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + vedlegg. Dette kan være bilder, film, illustrasjoner, elevbesvarelser, oppgavetekster etc.;Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer, begrunnelser og refleksjoner fra pedagogisk praksis. Dokumentasjonen skal gi kvalitativ innsikt i hva som konkret er planlagt, gjennomført og vurdert, med konkrete eksempler på oppgavetekster, elevbesvarelser mm.

;

Arbeidskrav 3

Presentasjon av HMS/kvalitetssikrings- tiltak i gruppe på 3-5 studenter. Omfang: Presentasjon 15-20 minutter. Hensikten med arbeidskravet er at studentene gjennom eget arbeid og erfaringsdeling skal få innsikt i ulike HMS/kvalitetssikringstiltak i skole og arbeidsliv.

;

Arbeidskrav 4

Individuell dokumentasjon av entreprenøriell praksis. Omfang: 1500 ord +/-10% + vedlegg. Dette kan være film, prosessdokumentasjon etc. Hensikten med arbeidskravet er å opparbeide erfaring med å lage en visuell prosessdokumentasjon ved bruk av film eller andre relevante verktøy, som kan brukes i en undervisningssituasjon.

;

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav

Grading scale

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kjennskap til relevante analysemetoder innen økonomi og samfunnsfag
  • innsikt i bruken av kvantitative data i akademisk arbeid og i arbeidslivet
  • forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
  • forståelse av betydningen av problemstilling, kontekst og data for metodevalg

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere kvantitative data med relevante teknikker for å besvare forskningsspørsmål
  • knytte problemstilling, kontekst og data til metodevalg
  • planlegge egne kvantitative undersøkelser og vurdere andres resultater

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere relevante problemstillinger knyttet til kvantitativ forskningsmetode
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • tolke og formidle resultater fra kvantitative empiriske undersøkelser
  • kommunisere om kvantitative problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Examiners

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner i klassen og praktiske øvinger på PC.