Programplaner og emneplaner - Student
YFFB1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om å analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om lærerrollen
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere relevante læreplaner
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Required preliminary courses
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Kompetansekartlegging. Individuell skriftlig oppgave: Kompetansekartlegging og analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: 2000 ord +/- 10% + bilder og illustrasjoner. Individuell plan for studiet med utvidet CV legges vedlagt. Hensikten med arbeidskravet er å få en oversikt over studiets omfang, kartlegge egen kompetanse og eget fagbrev/svennebrev område.
Arbeidskrav 2
Yrkenes fellestrekk og særtrekk. Skriftlig gruppeoppgave 3 til 5 pr gruppe*: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 Design og tradisjonshåndverk knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Omfang:2000 ord +/-10% + bilder og illustrasjoner. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet.
* Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende
Arbeidskrav 3
Øvingsoppgave. Individuell praktisk/teoretisk oppgave. Planlegge, gjennomføre, begrunne, vurdere og dokumentere et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrev/svennebrev område. Omfang:1500 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal utvikle sin faglige kompetanse over fagbrevnivå ved å begrunne, dokumentere, utforske og jobbe praktisk i eget fagbrev/svennebrev område.
Arbeidskrav 4
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Det skrives en dokumentasjon med bilder og refleksjon pr. yrke (minimum 2, og maksimum 3 yrker). Omfang: 800 ord +/-10% pr. dokumentasjon + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Content
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
- «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
- Undervisningsmetoder
- Veiledning og ledelse av læringsprosesser
- Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Analyse av relevant yrkeskompetanse
- Kompetansekartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Prosjektarbeid
Praksis
- 20 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- 10 dager yrkesfaglig praksis
Teaching and learning methods
Individuell muntlig presentasjon.
- En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål)
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.
Assessment
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Grading scale
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1100.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år