EPN-V2

YFBAPRA4 Teaching Practice, 4th period Course description

Course name in Norwegian
4. praksisperiode
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Se omtale av praksis i programplanen 

Required preliminary courses

Se omtale av praksis i programplanen

Learning outcomes

Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.

Emnet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Det legges vekt på at studentene prøver ut forskjellige teaterformer og metoder, samt foretar selvstendige valg i forhold til stoff, konsepsjon og aktører i sine ulike oppgaver.

Det benyttes ulike arbeidsmåter. Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Forelesninger, demon­strasjons­under­visning og veiledning vil bli gitt etter behov.

Vår 2019 til høst 2019: Emnet tilbys som et valgemne over to semestre.Vår 2020: Emnet tilbys som et valgemne over ett semester.

Content

Emnet kan også tas som enkeltemneopptak, dersom ledig plass.

Dersom ledig plass kan emnet tas som enkeltemneopptak og opptakskrav er høgskole- og/eller universitetsutdanning i drama- og teaterkommunikasjon tilsvarende 90 studiepoeng (eller tilsvarende utdanning på fagområdet), hvorav 30 studiepoeng må være et påbygningsstudium i dramaturgi (eller tilsvarende utdanning). I tillegg må et skriftlig regikonsept godkjennes. Regikonseptet vedlegges søknaden. Dette skal ta utgangspunkt i et manuskript. Søkerne rangeres på grunnlag av dramafaglig utdanning og/eller realkompetanse. Regikonseptet må være godkjent før endelig opptak til emnet. Regikonseptet vurderes på grunnlag av:

  • den sceniske tenkning som ligger til grunn
  • i hvilken grad konseptet lar seg gjennomføre
  • i hvilken grad dramaturgiske kunnskaper er synliggjort
  • i hvilken grad kandidaten viser evne til å reflektere over alle komponentene i en teateroppsetning

Teaching and learning methods

Se omtale av praksis i programplanen

Course requirements

Se omtale av praksis i programplanen

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Grading scale

Eksamensdel 1) vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Eksamensdel 2) vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Examiners

Bestått DT1000 Drama og teaterkommunikasjon og DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende.