Programplaner og emneplaner - Student
YFBAPRA4 Teaching Practice, 4th period Course description
- Course name in Norwegian
- 4. praksisperiode
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale av praksis i programplanen
Required preliminary courses
Se omtale av praksis i programplanen
Learning outcomes
Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.
Emnet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Det legges vekt på at studentene prøver ut forskjellige teaterformer og metoder, samt foretar selvstendige valg i forhold til stoff, konsepsjon og aktører i sine ulike oppgaver.
Det benyttes ulike arbeidsmåter. Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Forelesninger, demonstrasjonsundervisning og veiledning vil bli gitt etter behov.
Vår 2019 til høst 2019: Emnet tilbys som et valgemne over to semestre.Vår 2020: Emnet tilbys som et valgemne over ett semester.
Content
Emnet kan også tas som enkeltemneopptak, dersom ledig plass.
Dersom ledig plass kan emnet tas som enkeltemneopptak og opptakskrav er høgskole- og/eller universitetsutdanning i drama- og teaterkommunikasjon tilsvarende 90 studiepoeng (eller tilsvarende utdanning på fagområdet), hvorav 30 studiepoeng må være et påbygningsstudium i dramaturgi (eller tilsvarende utdanning). I tillegg må et skriftlig regikonsept godkjennes. Regikonseptet vedlegges søknaden. Dette skal ta utgangspunkt i et manuskript. Søkerne rangeres på grunnlag av dramafaglig utdanning og/eller realkompetanse. Regikonseptet må være godkjent før endelig opptak til emnet. Regikonseptet vurderes på grunnlag av:
- den sceniske tenkning som ligger til grunn
- i hvilken grad konseptet lar seg gjennomføre
- i hvilken grad dramaturgiske kunnskaper er synliggjort
- i hvilken grad kandidaten viser evne til å reflektere over alle komponentene i en teateroppsetning
Teaching and learning methods
Se omtale av praksis i programplanen
Course requirements
Se omtale av praksis i programplanen
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Grading scale
Eksamensdel 1) vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Eksamensdel 2) vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Examiners
Bestått DT1000 Drama og teaterkommunikasjon og DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende.