Programplaner og emneplaner - Student
YFBA3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.
Required preliminary courses
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og bærekraftige prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt.
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
- kan vurdere, begrunne og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde
Generell kompetanse
Studenten
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
- kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
- kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde
Content
Portfolio.
Portfolio requirements: 4 reaction papers
Teaching and learning methods
Arbeid- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid, litteratur-/kildestudier, individuell veiledning.
Course requirements
Følgene arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1 Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget yrke og utdanningsprogram. Omfang: 1000 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke eller utdanningsprogram for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal studentene få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.
Arbeidskrav 2 Individuell skriftlig og faglig forankret oppgave om planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeid innen eget yrke eller eget programområde. Oppgaven skal knyttes til yrkesfaglig praksis og hensikten er at studentene skal få erfaring med å dokumentere og lede endrings- og/eller utviklingsarbeid. Omgang: 3500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Arbeidskrav 3 Individuell undervisningsutøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider. Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle sin egen undervisning hvor fokus på teknologi innen fagområde er sentralt. Arbeidskravet kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, da må det også leveres individuell refleksjon, med et omfang på 600 ord +/-10%.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
General admission requirements for the Ph.D. Degree in Behavior Analysis.
Basic knowledge about autism and ABA intervention, and techniques (i.e. discrete trial training experience; intervention programs, measuring and recording behavior; reinforcement systems)
Permitted exam materials and equipment
The student will be able to:
- describe and discuss pervasive developmental disorders with respect to aetiology and prevalence
- describe and discuss findings of medical and biological studies in autism spectrum disorders
- describe and discuss findings in studies of Early Intensive Behavioral Intervention with persons with autism, emphasizing short and long-term effects, maintenance strategies, and the transfer of staff and teacher knowledge and skills during transitions between education providers or service providers
- demonstrate practical skills in planning and implementing specific education and skills training programs for persons with autism in an educational or residential setting
- describe and discuss knowledge dissemination strategies aimed at service and education providers
- describe and discuss criteria for Empirically Supported Treatments
Grading scale
The course consists of 1 introductory meeting, and 6 - 12 seminars of 4 x 45 minutes, and time for discussion and a final seminar (4 x 45 minutes). The introductory meeting takes place 2 weeks ahead of the main part of the course. At this meeting, the structure, content and purpose of the course are presented. The students are asked to give short presentations of their Ph.D. projects, and describe how the course is relevant to it. The main purpose of this early session is to help the students to start systematic work with the course readings.
The seminars target central themes from the course readings for discussion and reflection. A high level of student participation is expected. During this time, students will produce several reaction papers (3 - 4 pages double spaced), and a final presentation of one central theme from the course. Themes are assigned by the lecturers.
The final seminar consists of a discussion of the presentations, which are distributed in advance as papers not to exceed 10 pages double spaced, and introduced by each candidate in a short (3 minute) session. Course teachers mediate the discussions.
Examiners
- All papers approved,
- attendance in at least 80 % of the seminars, and
- approved paper presentation in final seminar.