Programplaner og emneplaner - Student
YFBA2200 Youth culture, gender and diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdomskultur, kjønn og mangfold
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan levere bacheloroppgaven:
Arbeidskrav 1
Innlevering av to veiledningsdokumenter knyttet til bacheloroppgaven etter retningslinjer gitt av OsloMet. Arbeidskravet består av to deler som begge må være godkjent.
- Innlevering av problemstilling for godkjenning, informasjonsbrev til informanter og datainnsamlingsverktøy som intervjuguide eller spørreskjema.
Hensikten med dette arbeidskravet er at faglærer ved OsloMet sikrer at datainnsamling foregår profesjonelt og etter etiske retningslinjer.
2. Innlevering av veiledningsdokument på helheten av bacheloroppgaven. Omfang: 2000 ord +/- 10%
Hensikten med dette arbeidskravet er å legge til rette for en prosessorientert form for skriving av bacheloroppgaven der studentene får veiledning underveis i skriveprosessen.
Arbeidskrav 2
Formidling av bachelorprosjekt til studenter i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag. Omfang: Ca. 15 minutters presentasjon.Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.
Arbeidskrav 3
Praksisrapport etter 15 dager pedagogisk praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dokumentere og reflektere over egne læringsaktiviteter i praksisperioden og knytte dette til emnets faginnhold.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Required preliminary courses
Eksamen i emnet består av to deler:
Del 1: Bacheloroppgave, individuelt eller i grupper á 2 studenter, omfang 4000 +/- 10% + vedlegg.
Del 2: Individuell muntlig presenasjon. Omfang: 30-45 minutter per kandidat. 15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål. Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
- Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillatt, men den individuelle muntlige høringen gjennomføres uten bruk av audiovisuelle hjelpemidler.
Content
- Ungdomskultur, barn og unges utvikling
- Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
- Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
- Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
- Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
- Omsorg ved kriser
- Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
- Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
- Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
- Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
Teaching and learning methods
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
Course requirements
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Assessment
I arbeidet med emnet skal studentene benytte sine yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske kompetanse til å gjennomføre pedagogisk praksis og bacheloroppgave knyttet til yrkesopplæring og/eller arbeidsliv innenfor restaurant- og matfagene. Sentrale emner er:
- Forskningsprosess knyttet til utvikling av datainnsamlingsverktøy, datainnsamling, dataanalyse, presentasjon av resultater og diskusjon i en bacheloroppgave.
- Selvvalgt litteraturstudier knyttet til faginnholdet i bacheloroppgaven
- Lovverk og styringsdokumenter knyttet til vurdering
- Planlegging og gjennomføring av vurdering for- og av læring
- Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
Praksis
Yrkespraksis. Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til gjennomføring av bacheloroppgaven.
Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.