Programplaner og emneplaner - Student
YFBA2200 Youth culture, gender and diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdomskultur, kjønn og mangfold
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
-
Introduction
Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. Det vil blant annet handle om å ta i bruk den yrkesfaglig kompetanse i/fra bygg- og anleggsteknikk som er relevant i for fag i ungdomsskolen (8-10. trinn). I tillegg til faglig fordypning og praksis i eget programområde. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.
-
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Learning outcomes
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
-
Content
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
-
Teaching and learning methods
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk. Basisgrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammer i kullet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.
-
Course requirements
I arbeidet med emnet skal studentene benytte sine yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske kompetanse til å gjennomføre pedagogisk praksis og bacheloroppgave knyttet til yrkesopplæring og/eller arbeidsliv innenfor restaurant- og matfagene. Sentrale emner er:
- Forskningsprosess knyttet til utvikling av datainnsamlingsverktøy, datainnsamling, dataanalyse, presentasjon av resultater og diskusjon i en bacheloroppgave.
- Selvvalgt litteraturstudier knyttet til faginnholdet i bacheloroppgaven
- Lovverk og styringsdokumenter knyttet til vurdering
- Planlegging og gjennomføring av vurdering for- og av læring
- Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
Praksis
Yrkespraksis. Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til gjennomføring av bacheloroppgaven.
Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.
-
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1
Dette arbeidskravet består av to deler:
- Kartlegging av egen kompetanse. Individuell skriftlig oppgave: Kompetansekartlegging og analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: 2000 ord +/- 10%
- Individuell plan for studiet med utvidet CV legges vedlagt. Planen favner også om kompetansebehov som avdekkes i arbeidskrav 2
Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i aktuelle utdanningsprogrammet.
Arbeidskrav 2
Yrkenes og utdanningsprogrammenes fellestrekk og særtrekk. Skriftlig gruppeoppgave, (i faggrupper med gruppestørrelse fra to til fem studenter): Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 bygg- og anleggsteknikk knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Omfang: 2000 ord +/- 10%
Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal gå inn i utdanningsprogrammet og belyse kompetansekrav i de ulike yrkene i forhold til sin kompetanse i eget yrke. Arbeid i faggruppa skal bidra til innsikt i gruppedannelser og samarbeid som fremtidig yrkesfaglærer
* Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende
Arbeidskrav 3
Øvingsoppgave med undervisning av andre. Studenten skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et undervisningsopplegg fra eget yrke i basisgruppe. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Det oppfordres til å anvende alternative dokumentasjonsformer, omfang må avklares i samråd med veileder.
Hensikten med oppgaven er at studenten skal undervise andre studenter. Studenten skal erfare hvordan det er jobbe med undervisning sammen med medstudenter. Øvelsen skal danne erfaringsgrunnlag for videre innføring i yrkesdidaktikk. I tillegg skal arbeidet i basisgruppa bidra til innsikt i gruppedannelser og samarbeid som fremtidig yrkesfaglærer.
Arbeidskrav 4
Dokumentasjon og refleksjon fra yrkesfaglig praksis med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Som grunnlag for arbeidet benyttes individuell plan som er utarbeidet i forbindelse med arbeidskrav 1 og 2. Det utarbeides en dokumentasjon med refleksjon. Omfang: 800 ord +/-10% pr. yrke.
Hensikten med oppgaven er å tilegne seg yrkesfaglig kompetanse i eget utdanningsprogram.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
-
Permitted exam materials and equipment
Individuell muntlig presentasjon:
- En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point). Tid: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, og ca. 15 minutter til oppklarende spørsmål)
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
-
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Examiners
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.