EPN-V2

YFBA2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav

Required preliminary courses

Kunnskaper

Studenten

  • har utdypet kunnskap om prosjektorganisering og produksjonsarbeid
  • har utdypet kunnskap i produksjonsplanlegging av en audiovisuell produksjon innen fakta eller fiksjon
  • har kunnskap om arbeidsdeling og ulike roller innen flermediale produksjoner
  • har grunnleggende kunnskap om manusskriving og grunnelementer i storytelling
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon på tvers av medieplattformer
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen flermedial produksjon.

Ferdigheter

Studenten

  • kan produsere en reportasje for nett og tv
  • har trening i ideutvikling, manusskriving og produksjonsplanlegging av en audiovisuell fortelling innen fakta eller fiksjon
  • kan planlegge og gjennomføre vanlige medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt på en effektiv måte med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer.
  • kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper, bringe med seg medieteoretiske perspektiver i arbeidet med, og tilpasse teknisk gjennomføring i henhold til innholdsmessige fortellergrep i en medieproduksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan planlegge og gjennomføre en flermedial produksjon og kommunikasjon som involverer både web og en visuell produksjon.
  • kan drøfte sentrale problemstillinger knytta til flermedial produksjon

Learning outcomes

Emnet har 2 arbeidskrav som må godkjennes av faglærer for at studenten skal få gå opp til eksamen:

-Gjennomført og bestått teoriprøve. Studentene får inntil 3 forsøk på å bestå teoriprøven som er en multiple choice prøve der minst 6 av 8 riktige svar gir bestått.

-Prosjektplan for eksamensprosjekt inkludert kommunikasjonsplan, produksjonsplan, manusskisse og gruppepresentasjon. Prosjektplan og gruppepresentasjon må godkjennes av faglærer. Hvis planen ikke blir godkjent kan gruppa få levere på nytt en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn til fravær ved innlevering eller presentasjon kan studenten avtale en egen frist med faglærer.

Frister for og nærmere detaljer om innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Content

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer;
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.;
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse;
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø;
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted;
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven;
  • Teknologisk utvikling innen eget yrke

;

Praksis;

  • Minimum 25 dager av den totale yrkesfaglige praksisen;skal være gjennomført og dokumentert før eksamen avlegges

    • 25 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

Teaching and learning methods

Avsluttende vurdering i emnet består av to deler.

Eksamensdel 1: Prosjektet. Gruppas medieproduksjon inkludert teoretisk del leveres inn for vurdering. Det gis en felles vurdering for gruppa.

Eksamensdel 2: Individuell muntlig høring. Kandidaten eksamineres både i prosjektoppgava og relevante deler av pensum fra det første studieåret. Karakteren fra eksamensdel I kan justeres ett trinn opp eller ned.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan levere en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.

Course requirements

Gradert skala A-F

Assessment

Det benyttes en intern og en ekstern eller to eksterne sensorer på begge vurderingsdeler. Det benyttes to sensorer til sensurering av alle besvarelser.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.;

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.;

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.;;