EPN-V2

YFBA1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse

  • Required preliminary courses

    Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.;;

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    ;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag;;
    • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering;
    • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier;
    • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv;
    • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet

    ;;

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv;
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning;;;
    • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner;
    • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet;
    • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser;

    ;

    Generell kompetanse;

    Studenten;

    • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter;
    • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet;;
    • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet;;
  • Content

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    • Arbeidskrav 1 : Kompetansekartlegging. Individuell skriftlig oppgave: Kompetansekartlegging og analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Kartleggingen skal vise studentenes kompetanse og kompetansebehov. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
    • Arbeidskrav 2: Yrkenes fellestrekk og særtrekk. Skriftlig oppgave knyttet til yrkesteori. Arbeidskravet løses individuelt. Hensikten er å øke studentenes yrkesteoretiske kunnskap. Omfang: 2000 ord +/- 10%
    • Arbeidskrav 3. Øvingsoppgave i gruppe. Lage en digital historiefortelling i grupper på maksimalt tre studenter. Fortellingen skal ha et matteknologisk og didaktisk perspektiv etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Hensikten er å formidle yrkesteoretisk kunnskap digitalt. Omfang: digital historie på fem minutter presenteres i klassen og fem minutters muntlig refleksjon. Som en del av arbeidskravet skal hver studentgruppe gi muntlig tilbakemelding til en annen studentgruppe.
    • Arbeidskrav 4. Individuell dokumentasjon fra yrkesfaglig praksis i ett yrke utenfor eget fagbrevområde med fokus på yrkesidentitet og yrkesutøvelse. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon. Hensikten med arbeidskravet er å få kjennskap til yrkene utenfor eget fagbrevområde. Omfang: 800 ord +/- 10%

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

     

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Teaching and learning methods

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    Arbeidskrav 1

    Individuell undervisningsøvelse, basert på den didaktiske relasjonsmodellen, for medstudenter i faggrupper. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap innen deres eget fagområde, hvor dere i forkant kartlegger behov og ønsker om tema. Omfang: 15-20 minutter pr. student. Dere skal levere inn et individuelt refleksjonsnotat (inntil;800 ord) med undervisningsplan som vedlegg.;

    ;;;

    Arbeidskrav 2

    Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler. Omfang: 2000 ord +/- 10%.;Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering med mer fra pedagogisk praksis, og gjøre rede for hva studenten har lært i praksisperioden.

    ;

    Arbeidskrav 3

    Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 1200 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.;

    ;

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    ;

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.;

  • Course requirements

    Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.;

  • Assessment

    Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i restaurant- og matfag. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

  • Permitted exam materials and equipment

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Grading scale

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

     

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
    • kjenner ulike læringsstrategier
    • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i restaurant- og matfag
    • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen restaurant- og matfagene
    • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i restaurant- og matfag
    • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
    • kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
    • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
    • kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
    • kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i restaurant- og matfagene
    • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • Examiners

    • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevante undervisning
    • Lovverk og forskrift
    • Undervisningspraksis og undervisningsmetoder
    • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
    • Analyse av relevant yrkeskompetanse
    • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
    • Kompetansekartlegging
    • Profesjonsfaglig digitale kompetanse i yrkesutøvelsen og undervisningen
    • Prosjektarbeid

    Praksis

    • 20 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
    • 10-15 dager yrkesfaglig praksis