EPN-V2

YDEP6100 Vocational didactics and sustainability in the working life Course description

Course name in Norwegian
Yrkesdidaktikk og bærekraft i arbeidslivsfaget
Study programme
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working life
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • teoretiske kunnskaper om språk og språkbruk
  • kunnskaper i kommunikasjonsteori
  • kunnskaper i oversettingsteori
  • kunnskaper om tolkens yrkesetikk
  • kunnskaper om ulike områder innen tolkens profesjonskunnskap
  • kunnskaper om kollegaveiledning
  • kjennskap til tolking fra engelsk og skandinaviske talespråk

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke, gjenkjenne, beskrive og analysere språklige/kommunikative elementer som er til stede i en tolkesituasjon
  • reflektere over egen og andres tolking/oversetting og annen språkbruk
  • veilede tolkestudenter og kollegaer
  • reflektere etisk omkring egen og andres praksis
  • gi nyttig informasjon om tolketjenesten til de som trenger eller etterspør det

Generell kompetanse

Studenten

  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som tolk
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kan gi informasjon om tolking til ulike målgrupper, også i et internasjonalt perspektiv

Recommended preliminary courses

Ingen

Required preliminary courses

Undervisningen i emnet gis i form av forelesninger i plenum, av kortere forelesninger og samtaler og diskusjoner knyttet til de praktiske emnene, veiledning, prosjektoppgaver og praktiske oppgaver i ulike grupper. Deler av undervisningen kan organiseres som PBL (problembasert læring)

Learning outcomes

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

3 arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og andre skriftlige oppgaver. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.

Prosjektbeskrivelse på 600 ord +/- 20 % skal leveres innen en gitt frist for å ha rett på veiledning. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en valgt problemstilling, samt valg av metode, og en foreløpig litteraturliste.

Content

  • Yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
  • Tverrfaglige temaer i arbeidslivsfaget
  • Planlegging og gjennomføring av undervisning i arbeidslivsfaget
  • Veiledning og vurdering i arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
  • Bærekraftige arbeidsprosesser, produkter og tjenester
  • Helse, miljø og sikkerhet
  • Fag- og yrkesopplæring

Teaching and learning methods

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering - bacheloroppgaven

Til avsluttende vurdering leverer studentene en individuell bacheloroppgave (20 studiepoeng). Studentene skal skrive en selvvalgt, individuell bacheloroppgave, der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i teorier relevant for tegnspråk og tolking. Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Bacheloroppgavens totale omfang er på 7000 ord +/- 10 %. Det skal som et obligatorisk vedlegg leveres et sammendrag av bacheloroppgaven på tegnspråk på 5-10 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet oppgave leveres til ny eksamen. Ved et tredje forsøk må det leveres en helt ny oppgave.

Course requirements

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må følgende tre arbeidskrav være vurdert til godkjent

  1. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat hvor de reflekterer over egen kompetanse opp mot læreplanen i arbeidslivsfag og yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver. Individuelt skriftlig notat. Omfang 800 ord +/- 10 %
  2. Studentene skal i gruppe på 2 - 3 studenter planlegge og gjennomføre en yrkesdidaktisk praktisk oppgave ved en skole. Bærekraft og HMS skal være en del av planlegging og gjennomføring. Arbeidet skal dokumenteres digitalt og presenteres for medstudenter. I presentasjonen skal gruppen reflektere over eget arbeid. Presentasjonene skal samlet ha et omfang: 8-10 minutter.
  3. Studentene skal i en individuell skriftlig oppgave utarbeide en undervisningsplan for en praktisk oppgave med vekt på veiledning og vurdering av en praktisk arbeidsprosess, og begrunne dette med aktuell teori. Omfang: 1200 ord +/- 10% (vedlegg kan komme i tillegg)

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Hensikten med arbeidskravene er at studentene skal reflekter over utvikling av egen kompetanse og vise at de ser sammenhengen mellom teori og praksis. Studentene skal også vise praktiske ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det er lagt stor vekt på arbeid i grupper og presentasjoner for medstudenter. Deling av kunnskap og eksempler på praktisk gjennomføring vil bidra til at studentene etter endt studie, har yrkespedagogiske metoder og verktøy for å undervise i arbeidslivsfaget. Arbeidskravene skal bidra til et helhetlig læringsutbytte i emnet.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse. Se nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i programplanen

Assessment

Skriftlig individuelle hjemmeeksamen over 10 dager der studenten viser sin helhetlige kompetanse knyttet opp mot læringsutbyttene i emnet. Studenten skal reflektere over eget læringsutbytte i emnet og eksamensoppgaven skal begrunnes med aktuell teori. Omfang 2500 ord +/-10 % (+ eventuelle vedlegg).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, det vil bli gitt ny oppgave.

Permitted exam materials and equipment

Bacheloroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.

Grading scale

Emnet er satt sammen av elementer fra kommunikasjonsteori, norsk tegnspråk og norsk tale-/ skriftspråk, etikk og profesjonskunnskap.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.