Programplaner og emneplaner - Student
YDEP6100 Vocational didactics and sustainability in the working life Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesdidaktikk og bærekraft i arbeidslivsfaget
- Study programme
-
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working lifeVocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working Life
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjente arbeidskrav i andreårsemnet VERB2300, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.
Recommended preliminary courses
Ingen
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
- kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder på tjenestestedet
- kan gjøre rede for saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
- kan gjøre rede for hvordan tjenestestedet samarbeider med andre relevante tjenester/arenaer
- kan gjøre rede for tjenestestedets rapporterings- og journalsystem
- kan gjøre rede for ulike fagadministrative systemer
- kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
- kan beskrive tjenestestedets bruk av velferdsteknologi
- kan gjøre rede for egen profesjonsrolle og hvordan flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid kan fremmes
- kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
Ferdighet
Studenten
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan ivareta brukermedvirkning og anvende faglig kunnskap i beslutningsstøtte
- kan anvende relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
- kan utarbeide tiltaksbeskrivelse i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
- kan anvende oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i opplærings- og omsorgstiltak som fremmer tjenestemottakerens selvstendighet i samarbeid med andre ansatte/profesjoner
- kan vurdere risiko for uønskede hendelser og i samarbeid med ansatte på tjenestestedet vurdere og eventuelt iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
- kan anvende relevante uttrykksformer for å formidle og dokumentere fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
- kan vise ferdigheter som fremmer samarbeid med tjenestemottakere, kollegaer og andre impliserte parter
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis og undervisningsdag på campus forut for praksis.
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.
Content
- Yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
- Tverrfaglige temaer i arbeidslivsfaget
- Planlegging og gjennomføring av undervisning i arbeidslivsfaget
- Veiledning og vurdering i arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
- Bærekraftige arbeidsprosesser, produkter og tjenester
- Helse, miljø og sikkerhet
- Fag- og yrkesopplæring
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse på undervisningsdag i forkant av praksis
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse
- innlevering av utfylte og signerte praksisdokumenter etter gitte kriterier
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning
Course requirements
Vurderte praksisstudier.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:
- Obligatorisk tilstedeværelse
- Læringsutbytter
- Skikkethet
Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.
Assessment
Ikke relevant
Permitted exam materials and equipment
Bestått-ikke bestått
Grading scale
Faglærer etter innstilling fra praksisveileder.
Examiners
15 studiepoeng overlapp med VERPRA20 (fullt overlapp med del 1 praksisdelen i VERPRA20)