EPN-V2

YDEP6100 Vocational didactics and sustainability in the working life Course description

Course name in Norwegian
Yrkesdidaktikk og bærekraft i arbeidslivsfaget
Study programme
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working life
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet handler om å planlegge, gjennomføre, og vurdere praktiske arbeidsprosesser og oppgaver i et yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk perspektiv. De tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring ses opp mot undervisning i arbeidslivsfaget. Bærekraft i arbeidslivsfaget er et viktig element som er gjennomgående i faget. Helse, miljø og sikkerhet er vektlagt i emnet da HMS er et grunnleggende element i praktiske arbeidsoppgaver. Kunnskap om fag- og yrkesopplæring og yrkesveiledning er også en del av emnet.

Recommended preliminary courses

Haroon Khan

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Learning outcomes

After completing this course, the student will have the following learning outcomes, defined as knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student:

  • has specialised knowledge of devices and approaches used in physical rehabilitation, their purpose and functions.
  • has advanced understanding of the concepts and methods used by electronic and mechanical devices for rehabilitation and assistive living technologies.
  • has an advanced technical understanding of a range of sensors and actuators used in medical rehabilitation and assistive devices, including but not limited to physical, mechanical, electronic and optical.
  • can explain and exploit the transduction mechanisms and sensory schemes in relation to rehabilitation of physical activities.
  • has advanced practical knowledge of specific rehabilitation and assistive device related to a practical developmental project.

Skills

The student:

  • can plan the design, construction and validation of a specific electronic or electromechanical device for rehabilitation and assistive living technologies.
  • can critically assess the suitability of different theories, concepts, methods, and techniques for a specific rehabilitation or assistive device.
  • can apply novel theories and approaches to solve the task related to rehabilitation and assistive devices. The students will closely work with rehabilitation hospital and will be presented with practical rehabilitation challenge that they will have to solve.
  • can design, implement or improve specific device for rehabilitation or assistive living.
  • can analyse and document the performance of the developed system and benchmark it with other methods.

General competence

The student:

  • can explain the purpose and principle of operation of typical rehabilitation or assistive devices.
  • can explain and discus challenges related to rehabilitation and assistive devices to experts and non-experts alike.
  • can analyze, present, develop and test possible novel solutions for rehabilitation or assistive device, focusing on electronic and mechanical solutions.

Content

Previous knowledge or practical hands-on experience in electronics, mechanics, or robotics and control is beneficial. It is recommended that the student has taken some of the following courses: ACIT4720 Medical Sensors and Actuators, ACIT4730 Special Biomedical Engineering Subject, or ACIT4820 Applied Robotics and Autonomous Systems.

Teaching and learning methods

Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.

Course requirements

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i fagområdet
  • har kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til fagområdet formgiving, kunst og håndverk
  • har kunnskap om samtidens uttrykk innen kunst, design og arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
  • har kunnskap om ulike metoder innen skapende arbeid som f.eks. intuitive og analytiske prosesser, ideutvikling og problemløsning, entreprenørskap
  • har kunnskap om redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
  • har kunnskap om innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen fagfeltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
  • kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
  • kan definere og utføre et FoU-arbeid innen fagområdet
  • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
  • kan anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap på fagområdet
  • kan vurdere og formulere fornyingsbehov i faget
  • kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever

Assessment

Studiet består av følgende kompetanseområder i verkstedsperioder, som er faglige fordypningsområder der en både jobber individuelt og i gruppe:

  1. Tegning og farge.
  2. Design.
  3. Arkitektur og omgivelser.
  4. Entreprenørskap og innovasjon.
  5. Fordypningsperiode i valgbare kompetanseområder.

Arbeidet med kompetanseområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget (se egen emneplan for både praksisopplæringen og profesjonsfaget). Alle sentrale aspekter ved kompetanseområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.