Programplaner og emneplaner - Student
VUIMO6000 Ultrasound-guided injection therapy for manual therapists Course description
Introduction
Videreutdanning i ultralydveiledende injeksjonsterapi er utformet for å gi manuellterapeuter en større forståelse for, og ferdigheter innen bruk av ultralyd som veiledningsverktøy i injeksjonsterapi. Studentene vil få innføring i de grunnleggende prinsippene for ultralydveiledning og hvordan dette kan forbedre presisjonen og sikkerheten ved ulike injeksjonsteknikker. Fokus vil være på terapeutiske aspekter, noe som gir et godt kunnskapsgrunnlag for å utføre prosedyrer trygt og effektivt. Emnet vil omfatte vanlige bruksområder for ultralydveiledede injeksjoner, inkludert behandling av muskel- og skjelettlidelser, smertelindring, samt injeksjoner i ledd og bløtvev. Fordelene med å benytt ultralyd for økt presisjon og forbedrede behandlingsresultater vil bli fremhevet. Studentene vil også lære om prinsippene for ultralydbildedannelse og tolkning av bilder, samt teknikker for å unngå vanlige artefakter.
Relevans for arbeidsliv
Videreutdanningen vil gi et større faglig grunnlag for integrering av kunnskap om injeksjonsteknikker i egen praksis, og i samsvar med gjeldende retningslinjer.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- drøfte de teoretiske og praktiske prinsippene for bruk av ultralydveiledet injeksjonsterapi i klinisk praksis
- tolke ultralydbilder for å vurdere effekten av ulike injeksjonsteknikker og optimalisere pasientbehandlingen
- vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av ultralydveiledede injeksjoner, samt diskutere etiske aspekter knyttet til bruken
- kritisk vurdere forskningslitteraturen om ultralydveiledet injeksjonsterapi for å informere evidensbasert praksis
- gjøre rede for tekniske utfordringer ved ultralydveiledning og hvordan disse kan overkommes i praktisk bruk
- drøfte patologiske tilstander som egner seg for ultralydveiledet injeksjonsbehandling
- analysere hvilke anatomiske strukturer som er best egnet for diagnostiske injeksjoner.
- beskrive og tolke funksjonell anatomi og de viktigste anatomiske strukturene for ultralydveiledet injeksjonsbehandling på over- og underekstremiteter
- vurdere virkninger og bivirkninger av de vanligste legemidlene som brukes i injeksjonsbehandling og forklare nødprosedyrer.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere anatomiske strukturer på ultralydbilder, identifisere korrekte injeksjonssteder og minimere risiko ved ultralydveiledete injeksjoner
- anvende relevant lovgivning og etikk med hensyn til injeksjonsbehandling
- anvende korrekte hygieneteknikker og aseptiske metoder
- anvende prosedyrer for pasientforberedelse før injeksjonsbehandling
- gjennomføre dokumentasjon av injeksjonsprosedyrer i henhold til gjeldende standarder
- utføre nødprosedyrer og gi adekvat førstehjelp ved komplikasjoner under injeksjonsbehandling.
Generell kompetanse
Studenten kan
- implementere klinisk undersøkelse som sikrer et godt grunnlag for å påvise tilstander som egner seg for ultralydsveiledet injeksjonsbehandling, inkludert diagnostisk utredning og smertebehandling
- drøfte og anvende etiske og lovmessige aspekter ved injeksjonsbehandling
- kritisk vurdere og analysere ultralydbilder for å kunne utføre presis injeksjonsveiledning
- integrere evidensbasert kunnskap i beslutningsprosesser og klinisk praksis for å sikre høy kvalitet i pasientbehandling
- tolke og anvende forskningsbasert kunnskap for videreutvikling og forbedring av praksis innen ultralydveiledet injeksjonsterapi
Content
Videreutdanningen består av ett emne og gjennomføres på deltid over ett semester. Emnet er samlingsbasert med to fysiske samlinger á to dagers varighet. Samlingene gjennomføres på universitetet, campus Pilestredet og Alfacare Academy. Læringsressursene mellom samlingene er heldigitale. Arbeidsomfanget på emnet er beregnet til ca. 135 timer.
Teaching and learning methods
Samlingene gjennomføres fysisk på universitetet, hvor studentene kan delta i praktisk rettet undervisning og ferdighetstrening, med fokus på utvikling av tekniske ferdigheter og klinisk forståelse.
Mellom samlingene forventes det at studentene arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom nettbaserte diskusjoner. Studentene skal også benytte digitale læringsressurser som forberedelse til de praktiske øvelsene. Studiet inkluderer forelesningsdager, selvstudie, praktisk læring og øvelser.
Selvstudier
Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter via universitetets digitale læringsplattformer. Dette kan inkludere oppgaveløsning, lesing av pensumlitteratur, bruk av e-læringsressurser, og deltakelse i diskusjonsforum. Selvstudium fremmer selvstendig aktivitet og refleksjon.
Forelesninger
Forelesninger brukes til å belyse hovedelementer, begreper og prinsipper, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksis, og formidle sentrale problemstillinger.
Digitale læringsressurser
Studentene ser videoopptak av prosedyrer og bruker digitale verktøy for å øve på anatomisk plassering og teknikk.
Praktisk læring og øvelser
I emnet inngår arbeid med kliniske casestudier og praktiske øvelser, hvor studentene gjennomfører ultralydveiledede injeksjoner med saltvann på hverandre, (ekstremitetsledd), under veiledning. I kliniske casestudier inngår analyser av relevante pasientscenarier for å trene på klinisk beslutningstaking og anvendelse av injeksjonsteknikker i realistiske situasjoner.
Etter de praktiske øvelsene skal studentene reflektere over egne ferdigheter og motta personlig veiledning og tilbakemelding fra instruktører.
Course requirements
Arbeidskrav er alle former for arbeid, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent.
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % deltagelse på samlinger og presentasjoner
- minimum 10 godkjente saltvanninjeksjoner
Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse på samlinger og presentasjoner oppfylles. Dersom studenten ikke oppfyller tilstedeværelseskravet, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.
Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må være godkjent før ny og utsatt eksamen. Dersom annen gangs vurdering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Assessment
Studentene må ha bestått alle de obligatoriske emnene før opptak til forskningspraksis. Emnet har begrenset antall plasser, disse utlyses før slutten av andre semester. Ved konkurranse om plass, velges de med høyest gjennomsnittskarakter fra tidligere emner i studiet. Studentene kan ikke både velge emnet forskningspraksis og emnet prosjektpraksis. Studenten kan ikke ha lønnet arbeid hos oppdragsgiver i samme periode som praksisperioden varer.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap:
Studenten har
- Innsikt i planlegging og gjennomføring av forskningsprosjekter.
- Spesialisert kunnskap om teorier og metoder i administrasjon og styring som benyttes i forskningsprosjektet.
- Innsikt i utfordringer for praksisfeltet, og hvordan kunnskap fra fagområdet kan bidra til å øke forståelsen for, og bedre håndteringen av, disse utfordringene.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor faglitteratur i administrasjon og styring, og finne fram til og benytte relevant materiale i et forskningsprosjekt.
- Kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og ha evnen til kritisk tenkning også rundt egen forskerrolle og profesjon.
- Kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse:
Studentene kan
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder.
- Kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og allmennheten.
Grading scale
Det lages en avtale om innholdet i arbeidet som den vitenskapelige assistenten skal gjennomføre, som i omfang skal tilsvare 6 ukers fulltidsstudier og primært gjennomføres innenfor studieårets høstsemester. En vitenskapelig ansatt tilknyttet prosjektet veileder studenten i henhold til avtalen. Arbeidet skal ende opp i en faglig relevant produksjon, et refleksjonsnotat og en muntlig presentasjon.
Examiners
Den enkelte student må i samråd med veileder identifisere ca. 150 sider selvvalgt pensum knyttet til forskningsprosjektets tema og faglige innretning. Pensum godkjennes av emneansvarlig lærer.
Obligatorisk sluttseminar med muntlig presentasjon av et refleksjonsnotat.
Pensum og obligatorisk aktivitet må være godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.
Admission requirements
Målgruppe
Studiets målgruppe er autoriserte manuellterapeuter som ønsker spesialkompetanse innen bruk av ultralydveiledede injeksjoner ved behandling av muskel- og skjelettlidelser.
Opptakskrav
Søker må ha norsk autorisasjon som manuellterapeut. Det stilles ikke språkkrav utover krav gitt ved tildeling av autorisasjon.
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.