EPN-V2

VSK6000 Theories and Methods for Supervision in Fieldwork Practice in Child Care and Social Work Course description

Course name in Norwegian
Teori og metode for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid
Study programme
The Supervision of Students and Colleagues
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

I bachelorstudiene barnevern, sosialt arbeid og velferd er praksisstudier en del av utdanningen. Studentene har krav på faglig veiledning på praksisstedet. Studiet har som mål å øke kvaliteten på studentenes læring og å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet.

Required preliminary courses

Ingen opptakskrav. (Det som står under forkunnskaper på nettsiden er ikke forkunnskaper, det er opptakskrav. Forkunnskaper er eventuelle emner eller faglige krav innenfor samme utdanning som skal være gjennomført før dette emnet kan gjennomføres.)

Learning outcomes

Kunnskap

Kandidaten har:

  • kunnskap om innholdet i utdanningens praksisstudium
  • grunnleggende kunnskaper om læringsprosesser i praksis
  • grunnleggende kunnskap om ulike teorier og former for veiledning
  • kjennskap til hvordan relasjonen mellom teori og praksis kan forstås
  • kjennskap til ulike refleksjonsmodeller i veiledning

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • veilede studenter i planlegging, gjennomføring og evaluering i praksis
  • bruke veiledning som en relasjonell læringsprosess
  • være selvrefleksiv i veilederrollen

Generell kompetanse

Kandidaten har:

  • forståelse av mangfolds perspektiv og makt i sosialfaglig veiledning
  • evne til å reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning

Teaching and learning methods

Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning i veiledningsteori og - metodikk. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten. De to første samlingene følger barnevernspedagog- og sosionomutdanningenes praksisstudier og kan derfor arrangeres adskilt. Samling III er felles mellom utdanningene og blir vanligvis arrangert som internatsamling.

Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i sentrale veiledningsferdigheter, bruk av video og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III). Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.

Course requirements

Man må ha primæransvar for veiledning av to studenter i to praksisperioder i løpet av et til tre studieår for å kunne melde seg opp til eksamen.

Det legges inn et obligatorisk arbeidskrav mellom samling II og III. Tilbakemelding skjer i gruppevis på samling III og er da å regne som godkjent.

Tilstedeværelse på minimum 80 % av undervisningen i de 3 veiledersamlingene er obligatorisk for å kunne framstille seg til eksamen. Det gis deltakerbevis fra hver samling hvis man har deltatt i 80 % av undervisningen på den enkelte samling.

Assessment

Utdanningen avsluttes med en 5 timers skoleeksamen.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.

Admission requirements

Studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de tre utdanningene. Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.