EPN-V2

VSHU6000 Sexual Health and Intellectual Disabilities Course description

Course name in Norwegian
Seksuell helse og utviklingshemming
Study programme
Further Education in Sexual Health and Intellectual Disabilities
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med videreutdanningen er å introdusere studenter for teorier, forskning og rammebetingelser innen temaet utviklingshemming og seksuell helse. Utdanningen skal styrke studentenes forståelse for og kunnskap om utfordringer personer med utviklingshemming kan stå overfor når det gjelder deres rett til og mulighet for å ha et ønsket og verdig seksualliv.

Videreutdanningen vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av utfordringer og nødvendigheten av en bred tilnærming til tjenesteytingen. Studiet vil også bidra til at studenten opparbeider en større toleranse, mer åpenhet og en bredere kompetanse, om hvordan tverrfaglig samarbeid kan bidra til å imøtekomme tjenestemottakers egne ønsker på dette livsområdet. Studiet vil fokusere særlig på brukerstyring og medvirkning.

Forskning, forebygging, ivaretakelse og behandling av personer med utviklingshemming innen temaet seksuell helse krever tverrfaglig forståelse og tilnærming. I dette studiet behandles grunnleggende begreper som positiv seksualitet, seksualvennlig miljø, nytelse, seksuell folkeskikk og seksuell helse. Etiske aspekter og relasjonen mellom tjenesteyter og borger vil gjennomgående bli drøftet.

Utdanningen skal gi kompetanse innenfor livskvalitet for mennesker med utviklingshemming. Manglende tilrettelagt seksualitetsundervisning for denne gruppen, hemmer for viktige samtaler om seksualitet, positive seksuelle uttrykk, og hvordan beskytte seg mot overgrep. Mange tjenesteytere og lærere opplever at deres kompetanse kommer til kort når det gjelder å tilrettelegge for at tjenestemottakere eller elever skal kunne ha et godt seksualliv.

Utdanningen ligger på masternivå, og planen for studiet bygger på Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Relevans for arbeidsliv

Ulike kommunale tjenester skal, gjennom opplæring og veiledning, legge til rette for at personer med utviklingshemming får mulighet til å ha et godt seksualliv og god seksuell helse. Gjennom utdanningen får kandidatene kompetanse til å bidra i tilrettelegging av helhetlig omsorg, hvor ivaretakelse av høy livskvalitet og god seksuell helse er sentralt. Kandidatene vil kunne anvende lovverk som regulerer tjenestene generelt og kjenne til lovreguleringer knyttet til samtykkekompetanse. De vil også kjenne til tegn på og kunne avdekke seksuelle overgrep.

Kandidatene vil kunne veilede kollegaer, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team. Utdanningstilbudet vil derfor imøtekomme et etterspurt behov i landets kommuner. Innen tilpasset opplæring og seksualitetsundervisning i skolen er det behov for økt kompetanse innen læreryrket på alle trinn.

Relevans for videre utdanning

Studiet er kunnskapsbasert og bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, borgerkunnskap og brukerstyrte tjenester, som er i tråd med samfunnets krav. Gjennom utdanningen stilles det økende krav til refleksjonsnivå og utvikling av analytisk holdning og vurdering. Studentene tilegner seg kompetanse slik at de kritisk kan vurdere teoretisk kunnskap, erfaringer og egne handlinger.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om forskjellige sjangrer og formidlingsstrategier i sakprosa og kan anvende dem i egne arbeider
  • har spesialisert forståelse av sakprosafeltet og dets stilling i den norske offentligheten, samt sentrake publikasjonsformer. Feltet settes også inn i en bredere skandinavisk og internasjonal kontekst
  • har inngående kunnskap om viktige litteratursosiologiske perspektiver

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere sakprosafeltets tilnærminger, metoder og fortolkninger, og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • har analytisk og praktisk kompetanse på kildekritikk, som er et viktig element i all saklitteratur, og kan anvende denne kompetansen til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan anvende vitenskaps- eller fagbasert kunnskap i faglitterær produksjon
  • kan analysere egne faglige problemstillinger med utgangspunkt i sakprosaens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan anvende kunnskapen om sjangrer, publikasjonsformer, formidlingsstrategier og litteratursosiologiske perspektiver på eget og andres sakprosaarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante problemstillinger på sakprosafeltet, både med henblikk på produksjonsoppgaver og forskning
  • kan reflektere på avansert vis over etiske og metodiske sider ved eget og andres sakprosaarbeid
  • kan kommunisere om metodiske, praktiske og etiske sider på sakprosafeltet
  • kan selvstendig formidle faglig arbeid

Content

Videreutdanningen er nettbasert og gjennomføres på deltid over ett semester. Læringsressursene er heldigitale, mens samlingene gjennomføres digitalt eller ved fysisk oppmøte (hybridundervisning). Det arrangeres 7 samlinger i løpet av semesteret. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 20 timer pr. uke. Bestått eksamen gir 15 studiepoeng.

Teaching and learning methods

Emnet består av forelesninger, seminarer, pensumstudier, eget skrivearbeid og veiledning.

Course requirements

Studentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle.

Enten

  • En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av utvalgte sakprosaarbeider eller en analyse av litteratursosiologiske, etiske, kildekritiske eller andre metodiske aspekter ved sakprosa. Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Eller

  • En praktisk semesteroppgave bestående av egenproduserte sakprosatekst med en tilhørende refleksjonsoppgave. Oppgaven skal være på 15-20 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Birgitte Kjos Fonn

Examiners

Emnet inngår i MA-graden i sakprosa, studieretning ved masterprogrammet i medieutvikling, men er også som regel tilgjengelig for andre studenter som ønsker å utvikle seg innen sakprosaforskning eller sakprosaproduksjon med tilhørende metodisk og teoretisk refleksjon. Opptakskravene er de samme som til mastergraden i sakprosa for øvrig.

Admission requirements

Målgruppe

Målgruppen er primært yrkesutøvere i sosialtjeneste, helse- og omsorgstjeneste, skole og barnehage, men inkluderer også andre yrkesutøvere som skal forholde seg til spørsmål om seksuell helse overfor mennesker med utviklingshemming.

Opptakskrav

Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig lærer- eller lektorprogram kan også tas opp. Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Igangsetting av videreutdanningen forutsetter minimum 15 deltakere.

Overlapping courses

Emnet er 100 % overlappende med VSEX7100 -Videreutdanning i sexologi og funksjonshemming, 15 stp.