Programplaner og emneplaner - Student
VSHK6000 Sexual Health Literacy Course description
- Course name in Norwegian
- Seksuell helsekompetanse
- Study programme
-
Further Education in Sexual Health Literacy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om designproblematikk knyttet til emnets tema
- kan velge egnede arbeidsmetoder i eget arbeid
- kan anvende relevant teori
- har kunnskaper om egnede teknikker og materialer knyttet til emnets tema
- kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
- kan anvende digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon
- har kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og reflektere over egne arbeid
- kan visualisere bruken av estetiske virkemidler i relasjon til emnets tema
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge et prosjekt ut fra en problemstilling
- har kunnskap om materialers egenskaper knyttet til prosess og produkt
- kan bruke relevante redskap i en arbeidsprosess
- kan anvende relevant teori i egne prosjekt
Learning outcomes
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Emnet går over om lag åtte uker og arbeidsformen er individuell.
Content
Videreutdanningen består av ett emne VSHK6000 Seksuell helsekompetanse (10 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlingene (webseminarer) er heldigitale. Det vil bli avholdt fire webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et antrekk innenfor problemstillingen sport.
2. Skriftlig oppgave
En skriftlige dokumentasjon som omhandler det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.
Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Avgrensing og problematisering av valgt tema.
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
- Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
- Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
- Anvendelse av relevant teori.
- Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Course requirements
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.
Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Avgrensing og problematisering av valgt tema.
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
- Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
- Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
- Anvendelse av relevant teori.
- Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Assessment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Sensuren ved muntlig eksamen kan ikke påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 (5).
Examiners
Alle muntlige eksamener vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er primært yrkesutøvere i helse-, sosial- og omsorgstjeneste, men emnet er også relevant for andre yrkesgrupper som skal forholde seg til spørsmål om helsekompetanse og seksuell helse innenfor pedagogikk, undervisning eller folkehelse. Emnet kan også være aktuelt for ansatte i bruker- og interesseorganisasjoner.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet av 15.12.2015.