EPN-V2

VSHHS6000 Further Education in Sexual Health, HIV and Other Sexually Transmitted Infections Course description

Course name in Norwegian
Videreutdanning i Seksuell helse, HIV og andre seksuelt overførbare infeksjoner
Study programme
Further Education in Sexual Health, HIV and other Sexually Transmitted Infections
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskap 

Studenten 

  • har grunnleggende kunnskap om metoder, prosess og språk som brukes i konstruksjon av informasjonsmodeller 
  • har grunnleggende kunnskap om semantiske data 
  • har grunnleggende kunnskap om relasjonsdatabaser 
  • har grunnleggende kunnskap om markeringsspråk  
  • har grunnleggende kunnskap om metodene som brukes for indeksering og søk i teks

Ferdigheter

Studenten 

  • har grunnleggende ferdigheter i å modellere informasjon 
  • har grunnleggende ferdigheter i å lage og forstå semantiske data 
  • har grunnleggende ferdigheter i å lage relasjonsdatabaser og kan gjøre enkle spørringer 
  • har grunnleggende ferdigheter i bruk av markeringsspråk 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi for modellering, lagring og representasjon av data og informasjon
  • har erfaring i prosjektarbeid, samarbeid og arbeidsdeling i grupper 
  • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin for modellering, representasjon og lagring av data og informasjon 

Learning outcomes

Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for hvordan historiske, juridiske, og kulturelle aspekter påvirker samfunnets, enkeltgruppers og individets forståelse for hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner
  • gjøre rede for utfordringer ulike grupper kan ha med å leve med hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner.

​​​​​​​Ferdighet

Studenten kan

  • kritisk vurdere ulike typer barrierer for forebygging, testing og behandling av hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner
  • samarbeide flerfaglig og tverrfaglig om ulike problemstillinger som kan forebygge ny smitte av seksuelt overførbare infeksjoner, med kollegaer og ovenfor allmenheten.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for hvilken rolle stigma, selvstigma og forventet stigma har i forebyggende arbeid og i møte med og i ivaretagelse av personer som lever med hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner
  • gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger, beslutninger og kritisk analysere og evaluere egne holdninger, og roller, og juridiske aspekter i møte med personer som er, eller ønsker å være, seksuelt aktive

Content

Videreutdanningen består av ett emne og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlingene (webseminarer) er heldigitale. Det vil bli avholdt fire webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.

Internasjonalisering

Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.

Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur

Teaching and learning methods

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

Selvstudier

Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se filmer, løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier.

Digitale læringsressurser

Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.

Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk) og delvis på engelsk.

Kasuistikker

Kasuistikker relatert til hiv og andre soi danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver, ferdighetstrening og arbeidskrav.

Gruppearbeid

Gruppearbeid innebærer nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.

Webseminarer

Webseminar med foreleser/undervisere foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.

Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.

Oppgaver

Det er ulike former for oppgaver underveis som støtte i læringsprosessen, eksempelvis refleksjoner, kortsvarsoppgaver og kritiske vurderinger.

Medstudentrespons

Medstudentrespons kan defineres som en dialogisk prosess hvor studenter deler kunnskap, erfaring og forståelse med intensjonen om å bidra til pågående læring.

Course requirements

Ingen hjelpemidler tillatt.

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.  

Examiners

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Admission requirements

Målgruppe

Målgruppen er primært yrkesutøvere i helse-, sosial- og omsorgstjeneste, men emnet er også relevant for andre yrkesgrupper som skal forholde seg til spørsmål om seksuelt overførbare infeksjoner og seksuell helse innenfor pedagogikk, undervisning eller folkehelse. Emnet kan også være aktuelt for representanter i bruker- og interesseorganisasjoner, og andre aktivister.

Opptakskrav

Søkere må ha bachelorgrad eller realkompetanse. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller seksårig profesjonsutdanning, er kvalifisert for opptak.

I tillegg kreves to års arbeidserfaring.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet

Overlapping courses

Emne har ingen overlapp med andre emner.