Programplaner og emneplaner - Student
VSHEL6000 Sexual Health as a Resource in a Life Course and Diversity Perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Seksuell helse som ressurs i et mangfolds- og livsløpsperspektiv
- Study programme
-
Sexual Health as a Resource in a Diversity and Life Course Perspective
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Seksuell helse som ressurs i et mangfolds- og livsløpsperspektiv er et emne på masternivå som utgjør 10 studiepoeng. Emnet er heldigitalt og tverrfaglig.
Seksuell helse og seksuelt velvære er relatert til fysiske, psykiske og sosiale betingelser og muligheter, samt til seksuell aktivitet. Seksuell helse som ressurs er lite behandlet i profesjonsutdanninger og dermed et tema som mange profesjonsutøvere mangler kunnskap om. Dette kan være til hinder for profesjonelt arbeid for god seksuell helse, seksuelle rettigheter og utvikling av best mulig helse. Strategiplanen «Snakk om det! 2016-2022» (Helse- og omsorgsdepartementet, 2016) fremhever at positive holdninger og følelser for egen kropp, sammen med god kunnskap om kropp og seksualitet, bidrar til tryggere identitet og sunnere handlingsmønstre. Strategiplanen er en tverrsektoriell strategi, og den røde tråden er seksualitet som en ressurs for helse og velvære hvor livsløps- og rettighetsperspektivet vektlegges.
Utdanningens formål er å styrke studentenes forståelse for og kunnskap om seksuell og reproduktiv helse, samt rettigheter knyttet til dette området (SRHR - Sexual and Reproductive Health and Rights). Denne kunnskapen er relevant for helsefremming gjennom hele livsløpet. Emnet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av problemområdene og nødvendigheten av en bred tilnærming til feltet. Perspektiver på mangfold og mangfoldskompetanse med relevans for arbeid med seksuell helse, vil inngå. Emnet vektlegger seksuell helse som en ressurs og betydningen av å fremme brukerstyring og medvirkning. Emnet vil videre gi studenten forståelse for definisjoner, lover, begreper og uttrykksformer innenfor SRHR, og det vil bli forklart hvordan SRHR forstås i den nordiske konteksten. I emnet behandles grunnleggende begreper som positiv seksualitet, seksualvennlig miljø, nytelse, seksuell folkeskikk og jus knyttet til temaet seksualitet. Det vil bli lagt til rette for diskusjoner av SRHR og etiske dimensjoner og problemstillinger vil gjennomgående bli drøftet.
Emnet vil gi studentene mulighet til å drøfte forskning og ny kunnskap knyttet til seksualitetens vilkår gjennom livsløpet. I tillegg vil refleksjon og diskusjon om frihet, autonomi, trygghet og samfunnsperspektiv vektlegges. Studentene vil få økt bevissthet omkring egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved disse. Studentene vil få kjennskap til ulike retninger, paradigmer og normer innenfor SRHR.
Studiet har hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Relevans for arbeidsliv
Yrkesutøvere skal i ulike kontekster fremme likeverd, rettigheter og helse i samfunnet. I emnet er dette spesifikt koplet til SRHR gjennom livsløpet for å fremme god seksuell helse. Det gjøres ved å identifisere behov og kartlegge utfordringer og forstå seksuell helse som en ressurs for individer gjennom hele livet. Videre vil studentene etter endt utdanning kunne bidra til tilrettelegging av helhetlig omsorg, hvor god seksuell helse inngår som en viktig del for å fremme høy livskvalitet. Dette for å kunne bidra til at mangfold, toleranse og åpenhet om seksualitet tilstrebes i ulike tjenester.
Kandidatene vil etter å ha gjennomført emnet kunne veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team. Emnet imøtekommer et etterspurt behov fra yrkesutøvere som arbeider i ulike kontekster.
Relevans for videre utdanning
Emnet er kunnskapsbasert fordi det bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav. Gjennom emnets moduler og progresjon stilles det økende krav til refleksjonsnivå og utvikling av analytisk holdning og vurdering. Studentene tilegner seg kompetanse slik at de kritisk kan vurdere teoretisk kunnskap, forskning, erfaringer og egne handlinger.
Learning outcomes
Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- redegjøre for kunnskap om helsefremming, seksuell og reproduktiv helse (SRHR) og seksuell helse som ressurs gjennom livsløpet fra ulike perspektiver
- redegjøre for kunnskap om normkritisk tenkning og mangfoldskompetanse innenfor seksuell og reproduktiv helse og rettigheter gjennom livsløpet
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere kritisk utvalgte teorier, rammebetingelser, virkemidler, retningslinjer og tiltak innenfor seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) koplet til egen yrkesutøvelse og tverrfaglig samarbeid
- veilede kolleger og bidra i tverrfaglig samarbeid om medborgerskap og betydningen av samtykke, koplet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) og seksualitet som en ressurs gjennom hele livsløpet
Generell kompetanse
Studenten kan:
- fremme seksualitet og seksuell helse som en ressurs gjennom hele livsløpet for mangfoldige brukergrupper
- beherske fagterminologi innen seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR)
- gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
- forholde seg kritisk til og vurdere utsagn i media som knyttes til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR)
Content
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni2021.
Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse fram mot det å bli kvalifisert som lærer generelt og i kroppsøving og idrettsfag spesielt. Praksislærer og faglærer ved OsloMet tilrettelegger i samarbeid for læring og øvingssituasjoner der studentene får profesjonsfaglige erfaringer. Praksis skal virke integrerende i utdanningen slik at forskning om læring, undervisning, vurdering og profesjonsutøvelse korresponderer med emnet studentene tar det gjeldende semesteret, og tilsvarende at studentenes erfaringer fra praksis plukkes opp igjen i undervisningen når de er tilbake på universitetet. Dette gjelder for alle praksisperiodene enten det er undervisningsfag 1, undervisningsfag 2 eller undervisningsfag 3.
Praksis skal foregå på ulike arenaer slik som i sal, i svømmehall og i klasserom, og utendørs til alle årstider. Studentene skal gis mulighet til å reflektere over elevenes læring og egen lærerrolle ved undervisning på ulike arenaer, og i møte med elever både på grunnskolens barnetrinn og ungdomstrinn, i videregående opplæring, eller i alternativ praksis slik som f.eks. ved en folkehøyskole. All praksis skal være veiledet og vurdert.
Teaching and learning methods
OsloMet har gode digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
Selvstudier
Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se film, lese emnets litteratur, løse oppgaver, benytte ulike former for e-læringsressurser, delta i diskusjonsforum i chat eller sosiale medier.
Digitale læringsressurser
Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.
Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til både film, video og tekst. Case og historiefortellinger danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver både individuelt og i grupper. Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk) og delvis på engelsk.
Gruppearbeid og individuelt arbeid
Gruppearbeid skal være koblet til den virkeligheten som studenten tenker å benytte sin kompetanse i, som arbeidsplass, organisasjon og liknende. Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer hverandrevurderinger og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.
Refleksjonsdagbok
Refleksjonsdagsboken baseres på refleksjoner studenten gjør underveis i emnet, hvor disse er knyttet til spesifikke, sentrale temaer i emnet. Refleksjonene kan diskuteres i diskusjonsfora i Canvas, men må være koplet til de ulike modulenes innehold, pensum og ta utgangspunkt i den enkeltes profesjon.
Webseminar
Samlinger foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.
Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.
Course requirements
Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Obligatorisk deltakelseDet er krav om 100 % obligatorisk deltakelse ved digital studentpresentasjon (5 timer).
Dersom studenten er fraværende ved obligatorisk webseminar, vil emneansavelig vurdere om det er mulig å kompensere for fraværet gjennom å tilrettelegge for en ekstra studentpresentasjon. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske samlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- presentasjon av en case i gruppe på inntil fire studenter. Studentene skal planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Gruppeoppgaven skal leveres inn før webseminar
- presentasjon av gruppeoppgaven i webseminar med medstudentrespons
- individuell skriftligoppgave, 1000 ord (+/- 10 %) etter gitte vurderingskriterier
Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering.
Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Assessment
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Vurderingsform:
Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %). Studenten skal ta utgangspunkt i egen refleksjonsdagbok. Studenten arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Examiners
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er primært yrkesutøvere i sosialtjeneste, helse- og omsorgstjeneste, skole og barnehage. Den inkluderer også andre yrkesutøvere som skal forholde seg til spørsmål om seksuell helse, som personer som arbeider med kommuneplanlegging og folkehelse.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig lærer- eller lektorprogram kan også tas opp.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Overlapping courses
Syklus 1
Etter fullførte praksisstudier i syklus 1 (1.-3. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- lærerens oppgaver og roller i skolen, klasseledelse, og relasjonsarbeid
- tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
- elevenes læringsprosesser generelt og tilpasset det enkelte fag
- gjeldende lov- og planverk, og skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer for trinn 1-13
- samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre interne og eksterne aktører
- reflektere over og vurdere bruk av ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
- identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
- gjennomføre undervisning som fremmer elevenes digitale kompetanse og andre grunnleggende ferdigheter
- bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset / universell undervisning
- gjensidig kombinere forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap
Generell kompetanse
Studenten har
- kunnskaper til å gjennomføre faglige oppgaver for alle elever og tilrettelegge for læringsaktiviteter på ulike arenaer
- endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- utviklet profesjonsetisk kompetanse
Syklus 2
Etter fullført praksis i syklus 2 (4.-5. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer inkluderende læringsmiljø
- inngående kunnskap om barns utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle kontekster og om hvordan kunnskap kan anvendes for å tilpasse undervisning til alle elevers forutsetninger og behov
- kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i praksisskolen
Ferdigheter
Studenten kan
- ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der undervisningen tilpasses elevenes behov
- planlegge, gjennomføre og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til praksis
- argumentere for og gjennomføre tverrfaglige undervisningsopplegg
- analysere sammenhengen mellom forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap
Generell kompetanse
Studenten har
- evne til aktivt å gjennomføre endrings- og utviklingsprosesser
- evne til å ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i undervisningen
- evne til å kunne vurdere egen praksis med støtte i forskningsbasert kunnskap og relevante teoretiske perspektiv
- kunnskaper om internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens virksomhet og kan trekke inn aktuelle samarbeidspartnere ved og utenfor skolen