Programplaner og emneplaner - Student
VSHEL6000 Sexual Health as a Resource in a Life Course and Diversity Perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Seksuell helse som ressurs i et mangfolds- og livsløpsperspektiv
- Study programme
-
Sexual Health as a Resource in a Diversity and Life Course Perspective
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Videreutdanning i seksuell helse som ressurs gjennom hele livsløpet er et masteremne som utgjør 10 studiepoeng. Emnet er heldigitalt og tverrfaglig.;
Seksuell helse og seksuelt velvære er relatert til fysiske, psykiske og sosiale forutsetninger, samt til seksuell aktivitet. ;Seksuell helse som ressurs er et tema som mange profesjoner mangler kunnskap om, og som kan være til hinder for god seksuell helse, seksuelle rettigheter og utvikling av best mulig helse. Strategiplanen, Snakk om det! 2016-2022 (Helse- og omsorgsdepartementet, 2016) fremhever at positive holdninger og følelser for egen kropp, sammen med god kunnskap om kropp og seksualitet, bidrar til tryggere identitet og sunnere handlingsmønstre.; Strategiplanen er en tverrsektoriell strategi, og den røde tråden er seksualitet som en ressurs for helse og velvære hvor livsløps- og rettighetsperspektivet vektlegges.
Utdanningens formål er å styrke studentenes forståelse for og kunnskap om seksuell og reproduktiv helse, samt rettigheter knyttet til dette området (SRHR - Sexual and Reproductive Health and Rights). Denne kunnskapen er relevant for helsefremming gjennom hele livsløpet. Emnet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av problemområdene og nødvendigheten av en bred tilnærming til feltet. Emnet vil vektlegge seksuell helse som en ressurs og fremme brukerstyring, medvirkning og mangfold. Det vil også forklare hvordan SRHR forstås i nordisk kontekst. Emnet vil gi studenten forståelse for definisjoner, lover, begreper og uttrykksformer innenfor SRHR og tilrettelegge for diskusjoner av SRHR. I emnet behandles grunnleggende begreper som positiv seksualitet, seksualvennlig miljø, nytelse, seksuell folkeskikk og jus knyttet til temaet seksualitet. Etiske aspekter og relasjonen mellom involverte parter vil gjennomgående bli drøftet.
Emnet vil gi studentene mulighet til å drøfte forskning og ny kunnskap i forhold til seksualitetens vilkår gjennom livsløpet. I tillegg vil refleksjon og diskusjon om frihet, autonomi, trygghet og samfunnsperspektiv vektlegges. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved disse. Studentene vil få kjennskap til ulike retninger, paradigmer og normer innenfor SRHR. ;
Studiet har hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Relevans for arbeidsliv
Yrkesutøvere skal i ulike kontekster fremme likeverd, rettigheter og helse i samfunnet. I emnet er dette spesifikt koplet til SRHR gjennom livsløpet for å fremme god seksuell helse. Det gjøres ved å identifisere behov og kartlegge utfordringer og forstå seksuell helse som en ressurs for individer gjennom hele livet. Videre vil studentene etter endt utdanning kunne bidra til tilrettelegging av helhetlig omsorg, hvor god seksuell helse inngår som en viktig del for å fremme høy livskvalitet. Dette for å kunne bidra til at mangfold, toleranse og åpenhet om seksualitet tilstrebes i ulike tjenester. ;
Kandidatene vil etter å ha gjennomført emnet kunne veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team. Emnet imøtekommer et etterspurt behov fra yrkesutøvere som arbeider i ulike kontekster.
Relevans for videre utdanning
Emnet er kunnskapsbasert fordi det bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav. Gjennom emnets moduler og progresjon stilles det økende krav til refleksjonsnivå og utvikling av analytisk holdning og vurdering. Studentene tilegner seg kompetanse slik at de kritisk kan vurdere teoretisk kunnskap, forskning, erfaringer og egne handlinger.
Learning outcomes
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst en skriftlig vurdering per måned.
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- AHLR ved simulering x to.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover 10 prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.
Content
Videreutdanningen består av ett obligatorisk emne, ;VSHL Seksuell helse som ressurs gjennom hele livsløpet, som gjennomføres på deltid over et semester. Læringsressursene og samlinger/webseminarer er heldigitale. Det vil bli avholdt 3-4 webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.;
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.;
Teaching and learning methods
Bestått/ ikke bestått.
Course requirements
Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Obligatorisk deltakelse
Det er krav om 100 % obligatorisk deltakelse ved digital studentpresentasjon (5 timer). ;
Dersom studenten er fraværende ved obligatorisk webseminar, vil emneansavelig vurdere om det er mulig å kompensere for fraværet gjennom å tilrettelegge for en ekstra studentpresentasjon. ;Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske samlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- presentasjon av en case i gruppe på 3-4 studenter. Studentene skal planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Gruppeoppgaven skal leveres inn før webseminar
- presentasjon av gruppeoppgaven i webseminar med medstudentrespons
- individuell skriftligoppgave, 1000 ord (+/- 10 %) etter gitte vurderingskriterier; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering.
Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Assessment
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Vurderingsform:
Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %). Studenten skal ta utgangspunkt i egen refleksjonsdagbok. Studenten arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Examiners
Det benyttes to sensorer ved skriftlig eksamen. En ekstern og en intern.
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er primært yrkesutøvere i sosialtjeneste, helse- og omsorgstjeneste, skole og barnehage. Den inkluderer også andre yrkesutøvere som skal forholde seg til spørsmål om seksuell helse, som personer som arbeider med kommuneplanlegging og folkehelse.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig lærer- eller lektorprogram kan også tas opp.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Overlapping courses
Emnet er 60 % overlappende med VUNDS6100 Seksuell helse og seksualitetsundervisning 10 stp.