Programplaner og emneplaner - Student
VSHAL6000 Sexual Health and Aging Course description
- Course name in Norwegian
- Seksuell helse og aldring
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Videreutdanning i seksuell helse og aldring består av ett emne på masternivå og utgjør 15 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.
Emnet er relatert til fysiske, psykiske og sosiale aspekter ved seksualitet og seksuell helse hos eldre voksne. Seksuell helse og aldring er et område preget av samfunnsmessige og kulturelle fordommer. Blant annet blir eldre ofte ansett for å være aseksuelle, og fagpersoner har ofte ikke tilstrekkelig og kompetanse på området. Oppmerksomheten om eldres seksuelle helse og seksuelle rettigheter har økt. Likevel er samfunnet fortsatt preget av tabuer rundt eldres seksualitet, og helsevesenet er preget av toveis tabu, hvor verken helsepersonell eller eldre tar opp spørsmål knyttet til temaet seksuell helse. Problemer relatert til fysiske, psykiske og sosiale endringer som påvirker eldres seksuelle helse, tematiseres ikke tilstrekkelig i dag.
Formålet med emnet er å styrke studentenes kunnskap og ferdigheter, og bevisstgjøre deres holdninger, innen temaet seksuell helse og aldring. Fagpersoner må ha kompetanse til å samtale om og bidra til å fremme seksuell helse og seksuelle rettigheter til eldre mennesker. De kan også forhindre seksuell dysfunksjon, og inkludere seksuell helse i behandling og rehabilitering av eldre. Emnet vektlegger hvordan aldring, livsstil, levekår, kjønnsroller, partnerstatus, sykdom og sykdomsbehandling kan påvirke eldres seksuelle helse. Seksuell helse kan også være en ressurs som kan fremme livskvalitet, mot og mestringsevne hos eldre mennesker. Etiske aspekter som eldre menneskers autonomi, verdighet, integritet og sårbarhet i relasjon til seksualitet blir drøftet.
Emnet vil forberede studentene i det å tilrettelegge miljøer, gi råd og veiledning slik at de kan ivareta og fremme enkeltindividers eller gruppers behov innen seksuell helse. Det vil gi studenter fra forskjellige fagområder kompetanse til å utvikle sin egen profesjonelle praksis og utvikle tiltak med sikte på å fremme seksuell helse for eldre. Emnet skal fremme tverrprofesjonelt samarbeid, og kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse om seksuell helse og aldring oppnås gjennom natur-, human- og samfunnsvitenskapelige tilnærminger og perspektiver.
Utdanningen bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav.
Relevans for arbeidsliv
Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.
Relevans for videre utdanning
Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- drøfte seksuell helse og aldring fra ulike perspektiver
- analysere hvordan aldring og sykdom kan påvirke seksuell helse
- beskrive faglige problemstillinger innen temaet seksuell helse og aldring
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk vurdere informasjonskilder og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnement innenfor temaet seksuell helse og aldring
- analysere eksisterende teorier, metoder og tolkinger innen temaet
- arbeide selvstendig og bidra i tverrfaglig samarbeid med praktiske og teoretiske problemløsinger innen temaet
- benytte relevante metoder selvstendig i faglig utviklingsarbeid for å opprettholde høy livskvalitet hos bruker/pasient
- gi tilpasset informasjon, rådgivning og veiledning om seksualitet og seksuell helse basert på respekt, åpenhet og inklusjon
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle selvstendig arbeid innen temaet seksuell helse og aldring
- kommunisere med kollegaer og eldre om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen temaet
- bidra til inklusjon, nytenking og i innovasjonsprosesser innen temaet
- kritisk vurdere teoretisk kunnskap, forskning, erfaringer og egen praksis
-
Content
Grade scale A-F.
-
Teaching and learning methods
OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
Selvstudier
Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitets læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å lese emnets litteratur, løse oppgaver, se film, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg i blogg og delta i diskusjonsforum i chat eller sosiale medier.
Digitale læringsressurser
Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.
Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til både film, video og tekst. Case og historiefortellinger danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver både individuelt og i grupper.
Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk) og delvis på engelsk.
Gruppearbeid og individuelt arbeid
Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Det inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger. Digital samskrivning benyttes for å produsere tekster sammen.
Diskusjonsforum
Studentene skal delta i digitale diskusjoner i sikre kanaler. Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode for å fremme samarbeid mellom studentene, understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid og samspill. Medstudenter og faglærere bidrar med tilbakemeldinger. Studentene oppfordres til å være aktive i diskusjoner ved eget arbeidssted ved å trekke fagstoff fra emnet inn. Studentinitiert samarbeid vil bli støttet og presentert digitalt.
Webseminarer
Samlinger foregår digitalt. Gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.
Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.
-
Course requirements
No formal requirements over and above the admission requirements.
-
Assessment
On successful completion of the course, students should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence.
Knowledge
The student has:
- knowledge of supervised, unsupervised, reinforcement learning
- good understanding of the principles of state-of-the-art deep neural networks such as convolutional neural networks, sequential models (RNN, LSTM), Transformers, GenerativeAI (Autoencoder, GAN, Diffusion models), and reinforcement learning.
- a good understanding of both theoretical and practical know-how required to use machine learning and deep learning methods effectively.
Skills
The student can:
- build, train, test, and deploy machine learning and deep learning models
- analyze machine learning methods in regard to their performance and effectiveness
- use existing deep learning networks, improve and/or customize them to apply to new problems
General competence
The student:
- has both theoretical and practical understanding of machine learning and deep learning methods
- can discuss relevance, strength, and limitations of machine learning and deep learning in solving real-world problems
- can work on effectively relevant research projects
-
Permitted exam materials and equipment
The course consists of lectures, group consultations, presentation seminars, and project work. In the seminars, students will read papers, present, and also actively participate in other presentations. This will facilitate research-oriented education in the field. Research projects will be aimed at cultivating the students towards good future researchers.
-
Grading scale
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Two group presentations: one on literature studies, the other on the project.
- Participate as a prepared opponent/discussant in two presentations from other students
There is mandatory attendance in obligatory consultation meetings and a minimum of 80% mandatory attendance in the lectures.
Students who do not meet this requirement will not be allowed to sit the exam.
-
Examiners
Exam in two parts:
- A group project: implementation and report (about 7000 words). A group of 2-3 students will be formed during the course. Each group member receives an individual grade based on their contribution to the project.
- Individual oral exam (about 30 minutes).
Each of them carries 50% weight in the final grade. The oral examination cannot be appealed.
Both exams must be passed in order to pass the course.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
-
Target group and admission
All aids are permitted for the project report, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
No aids are permitted for the oral exam.