Programplaner og emneplaner - Student
VSHAL6000 Sexual Health and Aging Course description
- Course name in Norwegian
- Seksuell helse og aldring
- Study programme
-
Further Education in Sexual Health and Aging
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Videreutdanning i seksuell helse og aldring består av ett emne på masternivå og utgjør 15 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.
Emnet er relatert til fysiske, psykiske og sosiale aspekter ved seksualitet og seksuell helse hos eldre voksne. Seksuell helse og aldring er et område preget av samfunnsmessige og kulturelle fordommer. Blant annet blir eldre ofte ansett for å være aseksuelle, og fagpersoner har ofte ikke tilstrekkelig og kompetanse på området. Oppmerksomheten om eldres seksuelle helse og seksuelle rettigheter har økt. Likevel er samfunnet fortsatt preget av tabuer rundt eldres seksualitet, og helsevesenet er preget av toveis tabu, hvor verken helsepersonell eller eldre tar opp spørsmål knyttet til temaet seksuell helse. Problemer relatert til fysiske, psykiske og sosiale endringer som påvirker eldres seksuelle helse, tematiseres ikke tilstrekkelig i dag.
Formålet med emnet er å styrke studentenes kunnskap og ferdigheter, og bevisstgjøre deres holdninger, innen temaet seksuell helse og aldring. Fagpersoner må ha kompetanse til å samtale om og bidra til å fremme seksuell helse og seksuelle rettigheter til eldre mennesker. De kan også forhindre seksuell dysfunksjon, og inkludere seksuell helse i behandling og rehabilitering av eldre. Emnet vektlegger hvordan aldring, livsstil, levekår, kjønnsroller, partnerstatus, sykdom og sykdomsbehandling kan påvirke eldres seksuelle helse. Seksuell helse kan også være en ressurs som kan fremme livskvalitet, mot og mestringsevne hos eldre mennesker. Etiske aspekter som eldre menneskers autonomi, verdighet, integritet og sårbarhet i relasjon til seksualitet blir drøftet.
Emnet vil forberede studentene i det å tilrettelegge miljøer, gi råd og veiledning slik at de kan ivareta og fremme enkeltindividers eller gruppers behov innen seksuell helse. Det vil gi studenter fra forskjellige fagområder kompetanse til å utvikle sin egen profesjonelle praksis og utvikle tiltak med sikte på å fremme seksuell helse for eldre. Emnet skal fremme tverrprofesjonelt samarbeid, og kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse om seksuell helse og aldring oppnås gjennom natur-, human- og samfunnsvitenskapelige tilnærminger og perspektiver.
Utdanningen bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav.
Relevans for arbeidsliv
Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.
Relevans for videre utdanning
Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.
Learning outcomes
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Content
Videreutdanningen består av ett emne, VSHAL Seksuell helse og aldring (15 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som gjenspeiles i de digitale læringsressursene, Læringsressursene og samlingene/webseminarene er heldigitale. Det vil bli avholdt 4 websminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 18 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med studerende og kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av skandinavisk/norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Teaching and learning methods
Grade scale A-F
Course requirements
All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Assessment
After completing the course and INTER1100, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence (INTER1100 addresses the learning outcomes marked with an asterisk (*)):
Knowledge
The student
- can explain children and adolescents’ process of growing up in a society characterised by social and cultural diversity*
- can explain the medical reasons for lower-limb amputation
- can refer to anatomical landmarks/structures that are significant to the adaptation of lower limb prostheses
- is familiar with amputation surgery at the transtibial, transfemoral, ankle and knee articulation level
- can explain pain and other consequential conditions after an amputation, and psychosocial aspects of amputations and the use of prostheses
- is familiar with symptoms of cognitive deficits and the consequences of this when communicating about the use of prostheses
- can describe key terms in socket technology, alignment and biomechanics in connection with adaptation of transtibial and transfemoral prostheses and of ankle and knee disarticulation prostheses
- can give an account of materials used in prosthetic liners, such as silicone, elastomers and foam materials
Skills
The student
- can cooperate with students from other programmes of professional study about relevant challenges in the everyday lives of children and adolescents*
- can discuss and reflect on their own future professional role in interprofessional cooperation with children, adolescents and their parents/guardians*
- can conduct a visual gait analysis and correct gait deviations
- can use functional tests, make plaster moulds, take measurements and use 3D scanning and modelling
- can carry out clinical processes following amputations at transtibial and transfemoral level
- can explain choices of components and materials based on patient history and functional assessment
- can apply outcome measures and ICF and use the information in patient records and to define goals
- can write patient records
- can prepare work descriptions and carry out technical production procedures in the production of transtibial and transfemoral prostheses
- can search for, summarise and reference research articles
General competence
The student
- has an understanding of interprofessional cooperation with children, young people and their families*
- can apply fundamental clinical reasoning to become familiar with the needs of the users
- can conduct him/herself in a professional manner and take care of users in clinical settings
- can communicate both orally and in writing with users, fellow students and staff in clinical and technical situations
Permitted exam materials and equipment
The work and teaching methods used vary between seminars, skills training, a clinical and technical module, lectures, digital learning resources, student cooperation and self-study.
Grading scale
Individual clinical and oral exam, over the course of one day.
Examiners
Grade scale A-F
Admission requirements
- 10 credits overlap with the course ORTO1300 Transtibial and Transfemoral Prostheses