Programplaner og emneplaner - Student
VSHAF6000 Sexual Anatomy and Physiology Course description
- Course name in Norwegian
- Seksuell anatomi og fysiologi
- Study programme
-
Further Education in Sexual Anatomy and Psysiology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Videreutdanning i seksuell anatomi og fysiologi består av ett emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.
Hovedmålet med emnet er å styrke studentenes kunnskap og ferdigheter, og bevisstgjøre deres holdninger, innen seksuell anatomi og fysiologi. Slik kompetanse hos fagpersoner kan bidra til å fremme seksuell helse og seksuelle rettigheter og forbedre livskvalitet hos mennesker. Emnet vil gi studentene kompetanse til å utvikle sin egen profesjonelle praksis og se nytteverdien av et tverrfaglig samarbeid for å fremme seksuell helse.
Høy grad av medisinsk, biologisk og kulturell forståelse av seksuell anatomi og fysiologi kan bidra til bedre folkehelse. Emnet er primært relatert til biologiske og kroppslige aspekter av kjønnsorganers anatomi og fysiologi, bekkenbunnen, seksuell funksjon og dysfunksjon, seksuell responssyklus, seksualitet og kroppsoppfattelse relatert til kjønnsorganer.
Emnet vektlegger den typiske anatomi for mannlige og kvinnelige kjønnsorganer (primære kjønnskarakteristika) samt seksuelle funksjoner, seksuelle dysfunksjoner og modeller for seksuell responssyklus. I tillegg belyser også emnet utvikling av kjønnsorganer, pubertet og anatomiske variasjoner samt genital kirurgi. Kjønnsinkongruens samt medfødte variasjoner i kjønnskarakteristika blir også tematisert.
Det legges vekt på toleranse og forståelse i språkbruk og holdninger, fordi fagpersoner må ha kompetanse til å anvende et passende språk og gi forskningsbasert opplysning og informasjon om seksuell anatomi og fysiologi. Dette er særlig viktig når en kunnskapsbasert posisjon møter og utfordres av fordommer, normer, tabuer og myter. Antidiskriminering og etiske aspekter som menneskers autonomi, verdighet, integritet og seksuelle rettigheter diskuteres. Emnet vil øke studentenes kunnskaper på området, slik at de kan ivareta enkeltmenneskes og gruppers behov og fremme seksuell helse.
Emnet er tverrfaglig forskningsbasert, hvor biopsykososiale perspektiver vektlegges i evidensbasert og personsentrert praksis. Kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse om seksuell anatomi og fysiologi oppnås primært gjennom naturvitenskap og sekundært gjennom human- og samfunnsvitenskapelige tilnærminger og perspektiver.
Relevans for arbeidsliv
Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.
Relevans for videre utdanning
Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.
Learning outcomes
Felles emneplan for praksis på begge studieretninger, alle studieår.
Studieretning tolking:
Studieretning tolking i bachelorprogrammet har 12 ukers veiledet, variert og vurdert tolkepraksis, tre uker i andre studieår og ni uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg profesjonell tolkekompetanse gjennom gradvis innføring i sentrale sider ved profesjonen. Ved et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksisplasser og veiledere utvikles studentens profesjonsidentitet.
Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.
Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Nasjonalt ressurssenter for døvblinde (Eikholt), NAV Tolketjenester og andre institusjoner som formidler tolketjeneste, samt enkelte frilanstolker.
Studieretning tegnspråkdidaktikk:
Studieretning tegnspråkdidaktikk har 6 ukers veiledet og vurdert praksis, to uker andre studieår, og fire uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg praktisk erfaring med å veilede og undervise voksne andrespråksinnlærere. Gjennom et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksissted og praksisveiledere utvikles studentens ferdigheter i andrespråksundervisning og -veiledning. Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.
Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Signo og Statped, og andre som har organisert undervisning i norsk tegnspråk rettet mot voksne.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Content
---
Teaching and learning methods
Progresjonskrav studieretning tolking:
Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som tolk i et tolkeoppdrag i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.
Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3140, Tegnspråktolking.
Progresjonskrav studieretning tegnspråkdidaktikk:
Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som underviser eller veileder i tegnspråk i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.
Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3230, Voksnes læring og flerspråklighet.
Course requirements
Studieretning tolking:
Studentene vurderes etter følgende kriterier:
- Studentene skal vise evne og vilje til å samarbeide med kolleger og tolkebrukere, og møte disse med vennlig respekt og høflighet.
- Studentene skal vise evne og vilje til å reflektere over ulike sider ved en tolket kommunikasjonssituasjon.
- Studentene skal vise evne og vilje til å arbeide aktivt med egne ferdigheter i og utenfor den tiden de tilbringer på praksisstedet.
- Studentene skal vise evne og vilje til å forberede seg til de oppdragene de er med på, enten de skal observere eller tolke selv.
- Studentene skal delta aktivt i faglige diskusjoner.
- Studentene skal møte til avtalt tid.
- Studentene skal ha god forståelse av norsk tegnspråk, norsk tale- og skriftspråk, og vise evne og vilje til å stadig utvikle språkferdighetene.
Studieretning tegnspråkdidaktikk:
Studentene vurderes etter følgende kriterier:
- Studentene skal vise evne og vilje til å samarbeide med kolleger og deltakere på tegnspråkkurs, og møte disse med vennlig respekt og høflighet.
- Studentene skal vise evne og vilje til å reflektere over ulike sider ved en undervisningssituasjon med voksne innlærere av tegnspråk
- Studentene skal vise evne og vilje til å arbeide aktivt med egne ferdigheter i og utenfor den tiden de tilbringer på praksisstedet.
- Studentene skal vise evne og vilje til å forberede seg til undervisningen, enten de skal observere eller instruere selv.
- Studentene skal delta aktivt i faglige diskusjoner.
- Studentene skal møte til avtalt tid.
- Studentene skal ha god forståelse av norsk tegnspråk, undervisningsformer og andrespråksdidaktikk, og vise evne og vilje til å stadig utvikle språkferdighetene.
Assessment
---
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.
Grading scale
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Examiners
Felles for studieretning tolking og tegnspråkdidaktikk: Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må normalt studiet avbrytes (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet).
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er primært yrkesutøvere i helse-, sosial- og omsorgstjeneste, skole og barnehage. Den inkluderer også andre yrkesutøvere som skal forholde seg til spørsmål om seksuell anatomi og fysiologi.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.