Programplaner og emneplaner - Student
VSEO6000 Supported Employment Course description
- Course name in Norwegian
- Supported Employment
- Study programme
-
Supported Employment
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging i ordinært arbeidsliv.
Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å utvikle jobber og bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse som er under utvikling i Norge. Emnet bygger på internasjonal forskning og internasjonale kvalitetskriterier/kvalitetsskalaer for Supported Employment.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskaper
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- elementære kunnskaper i lineæralgebra og differensiallikninger
- kunnskaper i matematisk analyse utover Matematikk 1
Ferdigheter
Studenten kan
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
- finne inversmatriser
- finne inverse funksjoner
- beregne grenser og bruke L-Hopitals regel
- standard integrasjonsmetoder
- løse enkle separable differensiallikninger
- løse enkle førsteordens lineære differensiallikninger
- undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
- implisittderivere og differensiere ikkelineære systemer av likninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur og har fått trening i logisk og analytisk tenkning
Content
Emnet formidler teorier og erfaringsbasert metodikk for oppfølging av arbeidsforhold i tråd med place-train-perspektivet. Studentenes kompetanse utvikles gjennom refleksjon og ferdighetstrening i undervisningen. Erfaringsbasert kunnskap i undervisningen vil danne grunnlaget for å se sammenhengen mellom teori og praksis.
Emnet består av tre hovedtemaer:
1. Perspektivet og prinsippene i Supported Employment.
2. Femtrinnsprosessen i Supported Employment:
Trinn 1. Innledende kontakt og samarbeidsavtale
Trinn 2. Yrkeskartlegging og karriereplanlegging
Trinn 3. Finne jobb
Trinn 4. Samarbeid med arbeidsgivere
Trinn 5. Opplæring og trening på/og eller utenom arbeidsplassen
3. Kvalitet og kvalitetskriterier.
Teaching and learning methods
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell innleveringsoppgave. Oppgavens omfang tilsvarer i arbeidsmengde omtrent det samme som en skriftlig eksamen i emnet.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få trening i å arbeide med problemstillinger knyttet til sentrale deler av pensum, bl.a. trening i å bruke teknikkene og teorien som er pensum i emnet.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Course requirements
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Assessment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Alle skriftlige hjelpemidler
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A - F
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Examiners
Bjørnar Larssen
Admission requirements
Anbefalt forkunnskap tilsvarer ØAMET1000 Matematikk 1 i 1. studieår.