EPN-V2

VSEO6000 Supported Employment Course description

Course name in Norwegian
Supported Employment
Study programme
Supported Employment
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Programme description
Course history

Introduction

Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging i ordinært arbeidsliv.

Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å utvikle jobber og bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse som er under utvikling i Norge. Emnet bygger på internasjonal forskning og internasjonale kvalitetskriterier/kvalitetsskalaer for Supported Employment.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskaper

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • elementære kunnskaper i lineæralgebra og differensiallikninger
  • kunnskaper i matematisk analyse utover Matematikk 1

Ferdigheter

Studenten kan

  • regne med vektorer, matriser og determinanter
  • løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
  • finne inversmatriser
  • finne inverse funksjoner
  • beregne grenser og bruke L-Hopitals regel
  • standard integrasjonsmetoder
  • løse enkle separable differensiallikninger
  • løse enkle førsteordens lineære differensiallikninger
  • undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
  • implisittderivere og differensiere ikkelineære systemer av likninger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur og har fått trening i logisk og analytisk tenkning

Content

Emnet formidler teorier og erfaringsbasert metodikk for oppfølging av arbeidsforhold i tråd med place-train-perspektivet. Studentenes kompetanse utvikles gjennom refleksjon og ferdighetstrening i undervisningen. Erfaringsbasert kunnskap i undervisningen vil danne grunnlaget for å se sammenhengen mellom teori og praksis.

Emnet består av tre hovedtemaer:

1. Perspektivet og prinsippene i Supported Employment.

2. Femtrinnsprosessen i Supported Employment:

Trinn 1. Innledende kontakt og samarbeidsavtale

Trinn 2. Yrkeskartlegging og karriereplanlegging

Trinn 3. Finne jobb

Trinn 4. Samarbeid med arbeidsgivere

Trinn 5. Opplæring og trening på/og eller utenom arbeidsplassen

3. Kvalitet og kvalitetskriterier.

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En individuell innleveringsoppgave. Oppgavens omfang tilsvarer i arbeidsmengde omtrent det samme som en skriftlig eksamen i emnet.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få trening i å arbeide med problemstillinger knyttet til sentrale deler av pensum, bl.a. trening i å bruke teknikkene og teorien som er pensum i emnet.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Course requirements

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Assessment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Alle skriftlige hjelpemidler
  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A - F

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Examiners

Bjørnar Larssen

Admission requirements

Anbefalt forkunnskap tilsvarer ØAMET1000 Matematikk 1 i 1. studieår.