Programplaner og emneplaner - Student
VSEMP6000 Supported Employment for Rehabilitation Service Providers Course description
- Course name in Norwegian
- Supported Employment for arbeids- og inkluderingsbedrifter
- Study programme
-
Supported Employment for Rehabilitation Service Providers
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
Introduction
Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging i ordinært arbeidsliv. Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å utvikle jobber og bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse som er under utvikling i Norge. Emnet bygger på internasjonal forskning og internasjonale kvalitetskriterier/kvalitetsskalaer for Supported Employment.
Emnet formidler teorier og erfaringsbasert metodikk for oppfølging av arbeidsforhold i tråd med place-train-perspektivet. Studentenes kompetanse utvikles gjennom refleksjon og ferdighetstrening i undervisningen. Erfaringsbasert kunnskap i undervisningen vil danne grunnlaget for å se sammenhengen mellom teori og praksis.
Emnet består av tre hovedtemaer:
1. Perspektivet og prinsippene i Supported Employment,
2. Femtrinnsprosessen i Supported Employment:
- Innledende kontakt og samarbeidsavtale.
- Yrkeskartlegging og karriereplanlegging.
- Finne jobb.
- Samarbeid med arbeidsgivere.
- Opplæring og trening på/og eller utenom arbeidsplassen.
3. Kvalitet og kvalitetskriterier.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskaper
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- prinsippene, metodene og de ulike retningene i place-train (Individual Placement and Support, Customized Employment og Supported Employment)
- betingelser for å sikre arbeidssøkers medvirkning
- betingelser for jobbmatch
- betydningen av rask jobbtilknytning og tett oppfølging av arbeidsforhold
- roller i oppfølgingsarbeidet
Ferdigheter
Studenten kan
- begynne å anvende verktøy og etisk ansvarlig fremgangsmåter basert på fem-trinnsprosessen i Supported Employment
- etablere samarbeid med arbeidstakernes private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste
- reflektere kritisk over hvordan Supported Employment som arbeidstilnærming påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid og egen yrkesutøvelse
- dokumentere kunnskap om og ferdigheter i innhenting av kilder (herunder grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)
Generell kompetanse
Studenten har kunnskap om
- viktigheten av inntektsgivende arbeid og arbeidets verdi og betydning i vårt samfunn
- forskjellen på tradisjonell tilnærming (train-place) og integrert tilnærming (place-train) i arbeidsinkludering
- inkluderingskompetanse gjennom bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel
- internasjonal og nasjonal forskning på arbeidsinkludering
Teaching and learning methods
Forelesningen skjer i form at streaming fra Høgskolen i Oslo og Akershus, campus Pilestredet til et undervisningslokalet i Trøndelags-området. Det forutsetter at studenten møter opp ved undervisningslokalet i Trøndelag. En timelærer vil være til stede mens streamingen foregår, og tar opprop og tilrettelegger for gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.
Emnet er delt opp i tre bolker (2+2+2 dager). Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre ett obligatorisk arbeidskrav.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:
1. Emnet er nærværspliktig. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent, må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
2. Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported employment innen angitt tidspunkt. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Fronter.
Oppgaver som er produsert utenom utdanningsforløpet kan ikke leveres inn som arbeidskrav. Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig 48 timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Samme oppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på åtte til ti sider og følge fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av vårsemesteret.
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving skal følges.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er veiledere og jobbkonsulenter i arbeids- og inkluderingsbedrifter som leverer tjenester for NAV når det gjelder arbeidsinkludering.
Opptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus.