Programplaner og emneplaner - Student
VSE6001 Supported Employment Course description
- Course name in Norwegian
- Supported Employment
- Study programme
-
Supported Employment
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging fra en jobbspesialist. Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse. Emnet bygger på nasjonal og internasjonal forskning.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.;
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;
Kunnskap
Studenten har:;
- bred kunnskap om betydningen av rask jobbtilknytning, jobbmatch og tett oppfølging av arbeidsforhold,
- kjennskap til de ulike retningene i place-train-maintain,
- kunnskap om prinsipper og etiske verdier i Supported Employment,
- bred kunnskap om femtrinnsprosessen som metodisk tilnærming for å strukturere et inkluderingsforløp,
- bred kunnskap om hva som påvirker jobbsøkers opplevelse i en inkluderingsprosess og hvordan man sikrer god brukermedvirkning, og
- kjennskap til internasjonal og nasjonal forskning på arbeidsinkludering.
Ferdigheter
Studenten kan:
- etablere samarbeid med arbeidssøkers private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste,
- redegjøre for alle trinnene i femtrinnsprosessen,
- identifisere og analysere risikoer og muligheter i en arbeidsinkluderingsprosess,
- anvende hensiktsmessige strategier for å kontakte og følge opp arbeidsgivere,
- reflektere kritisk rundt strukturelle betingelser knyttet til utførelsen av Supported Employment, og
- reflektere kritisk rundt jobbspesialistrollen og etiske utfordringer knyttet til denne.
Generell kompetanse
Studenten har:
- kjennskap til viktigheten av inntektsgivende arbeid og arbeidets verdi og betydning i vårt samfunn,
- kunnskap om forskjellen på tradisjonell tilnærming (train-place) og integrert tilnærming (place-train) i arbeidsinkludering, og
- bred kunnskap om inkluderingskompetanse gjennom bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel.
Teaching and learning methods
Emnet er delt opp i tre bolker (2+2+2 dager). Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre ett obligatorisk arbeidskrav. Undervisningen veksler mellom forelesninger, digitale læringsressurser, gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported Employment. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Canvas. Omfanget skal være på ca. 5 sider. Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.
Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom;arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig;hjemmeeksamen over over en periode på 2;dager (48timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10;sider / 18 400-23 000;tegn inkludert mellomrom.;Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Nærmere krav til utforming av eksamen beskrives i Canvas.;Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Technologies play a distinctive role in everyday lives. Human - technology relations are complex as they influence product/service usability and generate new practices on an individual, organizational and societal level. The process of introduction of new technologies is not necessarily linear starting with scientific invention or design conception and ending with reception of a particular product/service on the market. This iterative process is characterized by ethical, sustainability, and material engineering challenges, but above all, by the imprint on human behavior in the way that technologies augment or prohibit human actions. This course explores complexity in human - technology relations and how design can be strategically used to merge the above mentioned factors for commercialization of emerging technologies.
Grading scale
Admission to the Master's program.
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has achieved in-depth knowledge of:
- using key concepts in philosophy of technology and design science methodology to implement emerging technologies.
- reviewing technologies from the perspective of wellbeing, and sustainable practices
- anticipating and assessing technological impact on human actions
- discerning key social and behavioral issues while designing technologies
Skills
The student is capable of:
- independently contributing to multidisciplinary design projects within the area of technology and design
- linking various fields of technology to promote innovation
- demonstrating human-technology relations by building prototypes
- applying design science principles in a technology related project
- linking theory and methods attained in the course with technology and design
General competence
The student can:
- evaluate the ethical challenges around use of technologies and propose ethical solutions
- plan and conduct design processes which include technological implementation and human factors in new design contexts.
- propose holistic answers on achieving sustainable technological practices.
Admission requirements
Combination of lectures, workshops and teamwork. Collaborative Online International Learning (COIL) approaches can be used in this course.
Combination of theory and practice (activities related to topic-matter).
The course includes presentations by student groups.