EPN-V2

VSE6000 Supported Employment Course description

Course name in Norwegian
Supported Employment
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Supported Employment
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Studentene skal i dette emnet videreutvikle kompetansen sin i gravejournalistikk / undersøkende metoder. Parallelt med dette skal de utvikle kunnskapen om det norske samfunnet slik at de vet hvordan det fungerer strukturelt og økonomisk.

Required preliminary courses

Emnet JBPRAKSIS Redaksjonspraksis må være bestått.

Vi gjør oppmerksom på at studiet også har generelle progresjonsbestemmelser:

Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om betydningen av rask jobbtilknytning, jobbmatch og tett oppfølging av arbeidsforhold
  • kjennskap til de ulike retningene i place-train-maintain
  • kunnskap om prinsipper og etiske verdier i Supported Employment
  • bred kunnskap om femtrinnsprosessen som metodisk tilnærming for å strukturere et inkluderingsforløp
  • bred kunnskap om hva som påvirker jobbsøkers opplevelse i en inkluderingsprosess og hvordan man sikrer god brukermedvirkning
  • kjennskap til internasjonal og nasjonal forskning på arbeidsinkludering

Ferdigheter

Studenten kan

  • etablere samarbeid med arbeidssøkers private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste
  • redegjøre for alle trinnene i femtrinnsprosessen
  • identifisere og analysere risikoer og muligheter i en arbeidsinkluderingsprosess
  • anvende hensiktsmessige strategier for å kontakte og følge opp arbeidsgivere
  • reflektere kritisk rundt strukturelle betingelser knyttet til utførelsen av Supported Employment
  • reflektere kritisk rundt jobbspesialistrollen og etiske utfordringer knyttet til denne

Generell kompetanse

Studenten har

  • kjennskap til viktigheten av inntektsgivende arbeid og arbeidets verdi og betydning i vårt samfunn
  • kunnskap om forskjellen på tradisjonell tilnærming (train-place) og integrert tilnærming (place-train) i arbeidsinkludering
  • bred kunnskap om inkluderingskompetanse gjennom bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver, med gjennomganger og presentasjon.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1.Obligatorisk tilstedeværelse. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

2. Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported Employment innen angitt tidspunkt. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Canvas. Omfanget skal være på 7-8 sider. Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.

Assessment

Vurderingsformen er en tredagers hjemmeeksamen, som består av tre deler.

Del 1 er den undersøkende reportasjen som er laget i løpet av emnet (gruppeprosjekt). Grunnstammen i den undersøkende dokumentarreportasjen/temaartikkelen er tekst. Tekstdelen skal ha en lengde på anslagsvis mellom 10.000 og 20.000 tegn, men her er det prosjektets innhold og form som bestemmer lengden. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget derfor variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes, og avtales nærmere med faglærer.

Del 2 er en individuell metoderapport, der studenten reflekterer over arbeidet med graveprosjektet i lys av pensum.

Del 3 er en individuell teoretisk refleksjonsoppgave knyttet til pensum.

Del 2 og 3 har et samlet omfang på ca. 8 sider, ikke inkludert referanselister. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Det gis en samlet karakter. Alle delene av hjemmeeksamen må være vurdert til bestått for at hele emnet skal være bestått. Kandidater som ikke består eksamen eller har gyldig fravær, kan levere en omarbeidet versjon av del 1 og 2 til ny/utsatt eksamen. For del 3 vil det bli gitt en ny oppgave til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet er aktuelt for

  • jobbkonsulenter, jobbspesialister, rådgivere og veiledere i Navs tiltaks- og tjenesteapparat
  • veiledere i arbeids- og inkluderingsbedrifter og vekstbedrifter
  • lærere og rådgivere i videregående skoler
  • rådgivere på arbeidslivssentre
  • ledere og ansatte med personal- og tilretteleggingsansvar i bedrifter som ønsker å jobbe for et inkluderende arbeidsliv
  • andre som er interesserte i arbeidsinkludering

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Course contact person

Gunhild Ring Olsen