Programplaner og emneplaner - Student
VPSYPRA11 Relationship and Care for People with Mental Complaints Course description
- Course name in Norwegian
- Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse
- Study programme
-
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Full Time
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Relasjonen mellom psykisk helsearbeider, bruker/pasient og pårørende har stor betydning for å fremme helse og gi omsorg til mennesker som lever med psykisk lidelse. Utøvelsen av psykisk helsearbeid stiller store krav til relasjonelle ferdigheter som inkluderer etisk bevissthet og fagkompetanse.
Formålet med emnet er å gi studentene praktisk innføring og trening i relasjonelle ferdigheter i møte med mennesker med psykisk lidelse. Studenten gjennomfører praksis som skal gi en helhetlig forståelse for sammenhenger mellom rammebetingelser for tjenestetilbudet og utøvelsen av psykiske helsearbeid. I emnet inngår to former for praksis. Emnet avsluttes med innlevering av en fordypningsoppgave med vekt på brukerrelaterte utfordringer og/eller fenomener knyttet til praktisk psykisk helsearbeid.
Required preliminary courses
Foretaksfinans handler om hvordan bedrifter kan utnytte finansmarkedene på en best mulig måte i finansiering og risikostyring. Kurset vil drøfte kjerneområder i finansiell økonomi som har umiddelbar praktisk relevans, men skal også forberede studentene på Masterkurs i finansiell økonomi. Kurset er en naturlig påbygging på grunnkurset i investering og finansiering.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer består av prosjektrettet praksis, veiledet praksisstudier med tilrettelagte læringssituasjoner, skriftlig og muntlige oppgaver og selvstudier.
Prosjektrettet praksis går over ca. 3 uker. Temaet for prosjektrettet praksis er organisering av psykisk helsetjeneste i et bedringsperspektiv. Studentene arbeider med temaet ved å gjennomføre et prosjekt der de samler kunnskap om og erfaring fra en fagperson i et relevant praksisfelt.
Praksisstudier, hvor studenten utvikler faglige ferdigheter og relasjonskompetanse. Praksisstudier går over 8 uker à 30 timer, totalt 240 timer.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen del 2, må følgende være godkjent:
- presentasjon fra prosjektrettet praksis, individuell eller i gruppe. Omfang ca. 30 min. med opponentskap
- individuelt refleksjonsnotat fra praksisstudier. Omfang: 700 ord (+/- 10 %)
Assessment
Kombinert vurdering:
Del 1) Vurderte praksisstudier
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytter og vurderingen av studenten i løpet av praksisperioden
For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
Studenten skal være til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden Fravær på mellom 10 og 20 prosent av den planlagte tiden må tas igjen etter avtale med praksisveileder og veileder fra universitetet Fravær utover 20 prosent medfører at praksis vurderes til ikke bestått* Kravet om tilstedeværelse kan ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner.
*Dersom sykdom forhindrer studenten i å møte i praksisstudiet, slik at fraværet blir for stort, må det normalt fremlegges legeerklæring som omfatter alle fraværsdagene over 10 prosent av den planlagte tiden for at det skal regnes som et gyldig fravær. Studentens forsøk på å gjennomføre praksisstudiet vil da ikke bli tellende.
Del 2) Individuell prosjekteksamen, i form av fordypningsoppgave
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %)
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten
anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
Grading scale
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Examiners
Gradert skala A-F.
Overlapping courses
Aesthetics are important for everybody, also children and young people with special needs. Through literature, storytelling, music, dance, drama and other aesthetic acts we perceive and understand the world and ourselves. Through aesthetics we perform and collaborate with others. Because some children and young people lack verbal language; have problems with emotions, communication and interaction or find it hard to take others perspectives; aesthetic communication becomes extra important. The aim of this course is
1) to enhance the knowledge of and discuss the relation between children and young people with special needs and aesthetic expressions,
2) to introduce ways of working practically with different kinds of aesthetic expressions when targeting various kinds of special needs.
The study is interfaculty and explore different disciplines- ways of conceptualizing and practicing aesthetics with respect to a variety of special needs.
Target group
The course addresses students encountering children and young people with special needs in professional study programs and fields such as Health Sciences, Social Sciences, Educational and International Studies, and Technology, Art and Design.
Admission
For students at Department of Early Childhood Education:
- Admission to Bachelor Programme in Early Childhood Education. Special requirements applies, please see "Programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid"/"Programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid". Students in their third or fourth year of the Primary School Teacher Education program at Oslo and Akershus University College may also apply.
For students at Faculty of Health Sciences, Social Sciences, Educational and International Studies, and Technology, Art and Design:
- Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies in order to be accepted.
For international exchange students:
- Admission as an international student at Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.