Programplaner og emneplaner - Student
VPSYDPRA Professional Competence in a Relational Perspective - Theory and Praxis Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier - utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse
- Study programme
-
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet går over 8 uker, på 270 timer hvorav 240 timer er veiledet praksis. Integrering av teoretisk, empirisk og metodologisk kunnskap og egen profesjonskompetanse står sentralt. Emnet omfatter også et kommunikasjonsseminar og ulike forberedelser til praksisperioden, og veiledningsgrupper.
Required preliminary courses
Gjennom arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene vise at de har grunnleggende kunnskap om reportasjejournalistikk, og at de evner å utvikle idé, planlegge, gjennomføre og presentere et komplekst reportasjeprosjekt over tid.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- metoder for idéarbeid
- metoder for research på et stort, selvstendig prosjekt
- metoder for redigering av et stort bilde- og videomateriale
- presentasjon av reportasje i dokumentarformatet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre systematisk idé- og planarbeid for store reportasjer og dokumentarprosjekter
- arbeide metodisk med bilder, video og tekst på langvarige selvstendige prosjekter
- redigere et stort materiale i bilder, video og tekst
- presentere store reportasjer i et relevant format
- reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten har utviklet
- selvstendighet i idéarbeid, research og planlegging av omfattende fotojournalistiske produksjoner
- evne til å arbeide selvstendig som fotojournalist i ukjente miljøer over lang tid
- evne til refleksjon over eget arbeid og forståelse for journalistisk yrkesetikk
Course requirements
Undervisningen vil bestå av forelesninger, individuelle oppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid, redigering og produksjon.
Arbeidet med dokumentaren er organisert i tre perioder:
- Teoretisk forkurs. Studentene utvikler en reportasjeidé fram til en pitch og videre til en prosjektbeskrivelse.
- Feltarbeid. Studentene arbeider selvstendig i felt med bilder, video og tekst til dokumentaren.
- Redigering og produksjon. Studentene skal redigere, produsere og ferdigstille dokumentarene. De samarbeider med veileder og medstudenter.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Assessment
Til eksamen leverer studenten en individuell mappe bestående av tre av arbeidskravene. Det er anledning til å gjøre endringer.
- Pitch, prosjektbeskrivelse og budsjett, 3-5 sider
- En ferdig presentert dokumentar som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller fysisk fotobok. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.
- Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Kandidatene kan levere omarbeidet versjon til ny vurdering én gang. Hele mappen må leveres på nytt når en eller flere deler er vurdert til ikke bestått.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala A-F