Programplaner og emneplaner - Student
VPSYD6900 Specialisation Paper Course description
- Course name in Norwegian
- Fordypningsoppgave
- Study programme
-
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:
1. Obligatorisk tilstedeværelse. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
2. Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported Employment innen angitt tidspunkt. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Canvas. Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en omarbeidet versjon innen angitt frist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har inngående kunnskap på et avgrenset område innen fagfeltet psykisk helse og psykisk lidelse
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangpunkt i relevant kunnskap for fagfeltet
Ferdigheter:
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig teoretisk arbeid under veiledning
- kan reflektere over og analysere en problemstilling i lys av empirisk og teoretisk kunnskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har evne til nytenkning og kan anvende sin kunnskap på nye områder
- kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
Teaching and learning methods
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver gruppebesvarelse.
Course requirements
Målgruppen er ansatte i NAV-Vest-Agder.
Opptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak til studier ved OsloMet.
Assessment
Emnet formidler teorier og erfaringsbasert metodikk for oppfølging av arbeidsforhold i tråd med place-train-perspektivet. Studentenes kompetanse utvikles gjennom refleksjon og ferdighetstrening i undervisningen. Erfaringsbasert kunnskap i undervisningen vil danne grunnlaget for å se sammenhengen mellom teori og praksis.
Emnet består av tre hovedtemaer:
1. Perspektivet og prinsippene i Supported Employment.
2. Femtrinnsprosessen i Supported Employment:
Trinn 1. Innledende kontakt og samarbeidsavtale
Trinn 2. Yrkeskartlegging og karriereplanlegging
Trinn 3. Finne jobb
Trinn 4. Samarbeid med arbeidsgivere
Trinn 5. Opplæring og trening på/og eller utenom arbeidsplassen
3. Kvalitet og kvalitetskriterier.
Grading scale
Gradert skala A-F. Ved gruppeoppgave tildeles alle studentene den samme karakteren. Det er individuell klageadgang på karakteren, dvs. at en klage på karakteren bare har konsekvenser for den studeten som har fremmet den.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.