Programplaner og emneplaner - Student
VPSYD6200 People in Crisis; Understanding, Assessment and Intervention Course description
- Course name in Norwegian
- Mennesker i krise; forståelse og handling
- Study programme
-
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter menneskelige reaksjoner ved kriser knyttet til traume-, volds- og selvmordsproblematikk, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg innsikt til å kunne vurdere og handle i møte med mennesker i ulike krisesituasjoner.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.
Teaching and learning methods
Ingen info
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
- kunnskaper om å utøve individuell coaching på en systematisk og strukturert måte
- kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
- grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
- grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd
Ferdigheter
Studenten
- har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
- kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
- kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
- kan reflektere over egen coachende lederstil og væremåte
- kan anvende en coachende tilnærming, for å håndtere samarbeid og konflikt
Generell kompetanse
Studenten har
- generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
Assessment
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer ovenfor.
Grading scale
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål for emnet. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: inntil 400 ord.
- Gjennomføre to samtaler hvor coaching benyttes. Arbeidskravet dokumenteres ved logg. Omfang: inntil 2.000 ord.
Arbeidskravet danner grunnlag for eksamen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Delta på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
- Delta i studiegruppe der det fokuseres på ulike utfordringer relatert til en coachende lederstil og hvor det trenes på den coachende samtalen både som fokusperson og coach.
Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Examiners
Skriftlig prosjekteksamen, individuelt. Eksamen består av å dokumentere to samtaler hvor coaching benyttes. Dokumentasjonen skal bestå av egne utviklingsmål, plan for samtalene, beskrivelse av selve gjennomføringen og refleksjoner der studentene beskriver egne oppdagelser, utvikling og ønsker for framtidig forbedring av egen coaching. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for studiet og emnet. Omfang: 2.000-4.000 ord.