EPN-V2

VPSYD6200 People in Crisis; Understanding, Assessment and Intervention Course description

Course name in Norwegian
Mennesker i krise; forståelse og handling
Study programme
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet omfatter menneskelige reaksjoner ved kriser knyttet til traume-, volds- og selvmordsproblematikk, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg innsikt til å kunne vurdere og handle i møte med mennesker i ulike krisesituasjoner.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.

Teaching and learning methods

Ingen info

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
  • kunnskaper om å utøve individuell coaching på en systematisk og strukturert måte
  • kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
  • grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
  • grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd

Ferdigheter

Studenten

  • har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
  • kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
  • kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
  • kan reflektere over egen coachende lederstil og væremåte
  • kan anvende en coachende tilnærming, for å håndtere samarbeid og konflikt

Generell kompetanse

Studenten har

  • generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene

Assessment

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer ovenfor.

Grading scale

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål for emnet. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: inntil 400 ord.
  • Gjennomføre to samtaler hvor coaching benyttes. Arbeidskravet dokumenteres ved logg. Omfang: inntil 2.000 ord.

Arbeidskravet danner grunnlag for eksamen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Delta på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Delta i studiegruppe der det fokuseres på ulike utfordringer relatert til en coachende lederstil og hvor det trenes på den coachende samtalen både som fokusperson og coach.

Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Examiners

Skriftlig prosjekteksamen, individuelt. Eksamen består av å dokumentere to samtaler hvor coaching benyttes. Dokumentasjonen skal bestå av egne utviklingsmål, plan for samtalene, beskrivelse av selve gjennomføringen og refleksjoner der studentene beskriver egne oppdagelser, utvikling og ønsker for framtidig forbedring av egen coaching. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for studiet og emnet. Omfang: 2.000-4.000 ord.