EPN-V2

VPSYD6050 Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid
  • har kjennskap til planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke IKT og annen aktuell teknologi i sitt studiearbeid
  • kan legge til rette for at elever/lærlinger videreutvikler sine ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og å bruke IKT som del av sin yrkeskompetanse
  • kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere deltakerne i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov, kompetansekrav i de ulike yrkene og planene for opplæringen
  • kan analysere læreplaner og bidra til å utforme og implementere opplærings- og utviklingsplaner i relasjon til yrkene innenfor sitt område

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide i nettverksrelasjoner til skole/arbeidsliv
  • kan drøfte eget fag- og kunnskapssyn og forholdet mellom ulike syn på yrkeskunnskap, organisasjonens praksis, ledelsespraksis og mål for arbeid og læring
  • kan vurdere styringsdokumenter/læreplaner/organisasjonsplaner i et samfunnsmessig og etisk perspektiv
  • kan vurdere og bidra til aktiv utvikling av det fysiske og sosiale arbeids- og læringsmiljøet i skolen/arbeidsplassen i samarbeid med relevante samarbeidspartnere

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Content

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Produksjon (YF)
  • Tegning og bransjelære (YF)
  • Yrkesfaglig fordypning (YF)
  • Grunnleggende ferdigheter (YF)
  • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (YF/PF)
  • Yrkesfaglig kompetansekartlegging og læringsbehov (YF/PF).
  • Læringslogg og målregnskap (YF/PF)
  • Undervisning og opplæring (PF/YF
  • Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
  • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv, og premisser for dette (YF/PF)
  • Sosialisering og kommunikasjon (PF)
  • Gruppepsykologi og observasjon (PF)
  • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
  • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
  • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
  • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet

  • Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
  • Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg i gruppe.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Assessment

Individuell muntlig eksamen ca. 30 min. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 1000.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler

Grading scale

Gradert skala fra A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Overlapping courses

MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, VPSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050 og BIT6000 er 100 % overlappende.