EPN-V2

VPSY6210 Mental Health and Traumatic Stress Course description

Course name in Norwegian
Psykisk helse og traumatiske belastninger
Study programme
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Full Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Formålet med emnet er å utvikle studentenes ferdigheter og relasjonskompetanse i psykisk helsearbeid. Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatiske belastninger, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne identifisere, vurdere og samhandle med mennesker med psykiske reaksjoner som følge av traumer og kriser.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte betydningen av traumer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst
  • kan vurdere hvordan holdninger påvirker relasjons- og omsorgsarbeid
  • har innsikt i hvordan kommunikasjon kan brukes som et middel i relasjons- og omsorgsarbeid
  • kan redegjøre for sentrale forklaringsmodeller for sammenhengen mellom traumatiske belastninger, psykisk lidelse og tilhørende arbeidsmetoder
  • kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatiske belastninger

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan drøfte og anvende faglige teorier i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ, - gruppe, - og samfunnsnivå
  • kan anvende relasjonskunnskap i samhandling med brukere/pasienter med traumeerfaring
  • kan identifisere og vurdere selvmords- og voldsrisiko

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte sammenhenger mellom faglig forståelse, menneskesyn og holdninger i samspillet med mennesker med traumatiske belastninger og psykiske lidelser
  • kan anvende faglig kunnskap om traumatiske belastninger i møte med brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten

Teaching and learning methods

Studiegrupper, forelesninger, seminarer, selvstudier, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening. Anerkjent terapeutisk metodikk innen psykisk helsearbeid er grunnlaget for simuleringen.

Course requirements

The following must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:

  • Group (up to three) or individual assignment, scope: 750 words (+/- 10%)
  • Attendance in compulsory activities minimum attendance of 80 % in study groups and seminars, lectures, simulation

Assessment

Home exam in groups

  • up to 3 students
  • during the course period
  • Scope: 2500 words (+/- 20 %)

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Pass/fail

Examiners

All answer papers are assessed by two examiners. At least 20% per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

Overlapping courses

VPSY6210, VPSYD6210 and MAPSD4210 overlap 100%