Programplaner og emneplaner - Student
VPSY6010 The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment Course description
- Course name in Norwegian
- Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø
- Study programme
-
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Full Time
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med emnet er å introdusere studentene til rammebetingelser, teorier og forskning innenfor psykisk helsearbeid.
Forskning, forebygging, ivaretakelse og behandling av mennesker med psykisk lidelse krever en tverrfaglig forståelse og tilnærming. I dette emnet behandles grunnleggende begreper som psykisk helse, psykisk lidelse, rus- og avhengighetsproblematikk relatert til psykisk helsearbeid, forstått ut fra ulike faglige perspektiver. Emnet fokuserer på en biopsykososial modell for individtilpasset forebygging og ivaretakelse, på tvers av fagtradisjoner og ulike psykiske plager, rus- og avhengighetsproblematikk. Etiske aspekter og relasjonen mellom psykisk helsearbeider og bruker/pasient vil gjennomgående bli tematisert.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til teorier, modeller og metoder i utøvelse av psykisk helsearbeid.
- kjenner hensikten med og utfordringene ved klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
- har avansert kunnskap om sentrale sårbarhets- og risikofaktorer for psykisk helse i et biopsykososialt perspektiv
- har inngående kunnskap om utviklingen av psykiske helsetjenester for brukere, pasienter og pårørende
- har kjennskap til individets rett til autonomi og brukermedvirkning, samt kjenne til viktige etiske problemstillinger og avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester
- har innsikt i overordnede betingelser som har betydning for bedringsprosesser innen psykisk helsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle fagområdets teoretiske og forskningsbaserte kunnskap, skriftlig og muntlig
- kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og kan formidle brukers/pasienters perspektiv
- kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
- kan analysere empiri, teori og forskning som omhandler utvikling, sårbarhet, beskyttelse og konsekvenser av psykiske helseplager
- kan fremvise inngående faglig innsikt og forståelse for den enkelte bruker/pasient, familie og nettverk
- kan analysere egen fagprofesjons kompetanse i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende kompetansen i koordinering av brukerrettede tjenester
- kan anvende faglitteratur og forskning i eget utviklingsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere FNs bærekraftsmål om god helse og mindre ulikhet i etiske og faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert rus- og avhengighetsproblematikk
- kan analysere sammenhenger mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av psykisk helsearbeid
- kan reflektere og bidra i diskusjoner med utgangspunkt i fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte
Teaching and learning methods
Emnet inkluderer både e-læringsmoduler, studiegrupper, forelesninger, seminarer og selvstudier. Obligatoriske pensumforelesninger presenterer fagstoff med diskusjoner og skriftlige arbeidskrav.
Course requirements
The following must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:
- Individual assignment. Scope: 2,500 words (+/- 20 %).
- Follow the e-learning module and submit a group assignment. Scope: 700 words (+/- 20%). Presentation in a group with opposition
- Attendance in compulsory activities of 80% in study groups, lectures and seminars
Assessment
Individual written home exam
- during the course period
- scope; 4,000 words (+/- 20 %)
- a student who fails the ordinary exam, may nevertheless submit a reworked version as a resit
Permitted exam materials and equipment
For mange brukere av bygg er renhold en «usynlig tjeneste». I Norge utgjør renhold mer enn 25 % av driftskostnadene i bygg. Lønn representerer om lag 85 % av de totale renholdskostnadene. Renhold har stor betydning for helsen til alle brukergrupper i bygg. Emnet gir kunnskap om metoder, utstyr, rengjøringskjemikalier, arbeidsgang og ledelsesverktøy som er avgjørende for effektivitet og lønnsomhet i en bransje med høye krav til produktivitet. Emnet gir også kunnskap om lover og forskrifter vedrørende innemiljøkvalitet, og forsvarlig hygiene, ergonomi og arbeidsmiljø for renholderne. Det undervises i tjenestenivåavtaler (SLA), hvor «rett kvalitet» forankres mot systematikken i standarden NS-INSTA 800. Emnet gir grunnkompetanse for å kunne fylle en lederrolle som bestiller eller leverandør av renhold.
Grading scale
Ingen.
Examiners
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til mikroorganismer, deres levevilkår og smitteveier
- kunnskap om nyere forskning på innemiljø og arbeidsmiljø og bruk av instrumenter og andre systemer for å kunne kontrollere innemiljøkvalitet, forsvarlig hygiene og at utført renhold er i henhold til avtalt kvalitet
- kunnskap om metoder, utstyr, rengjøringskjemi, rasjonell og hygienisk forsvarlig arbeidsgang samt standarder og IKT-verktøy til bruk i planlegging, produksjon og oppfølgning av profesjonelt renhold
- kunnskap om renholdsøkonomi og de faktorene som ligger til grunn for nøkkeltallene
- kunnskap om lover, forskrifter og standarder vedrørende innemiljø, hygiene, renholdernes arbeidsmiljø og opplevd kvalitet for brukere i bygg
Ferdigheter
Studentene kan
- anvende kunnskap for å identifisere smittestoffer, smitteveier og tilrettelegge for et hygienisk forsvarlig smittevernarbeid overfor brukere i bygg og i arbeidet med mattrygghet
- anvende kunnskap i planlegging, produksjon og oppfølgning av renhold for å sikre godt innemiljø, forsvarlig hygiene og avtalt kvalitet i tråd med gjeldende SLA
- anvende kunnskap i planleggingen, produksjonen og oppfølgningen av renhold for å sikre en rasjonell og kostnadseffektiv tjenesteproduksjonen
- anvende kunnskap for å ivareta helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos mottakere og utførere av renholdstjenester
- anvende kunnskap og måleinstrumenter for å fastsette og bedømme rengjøringskvalitet i lokaler i henhold til NS-INSTA 800
- anvende kunnskap for å utarbeide renholdsplaner, prosedyrer og arbeidsgang og avtaler slik at krav i lover og forskrifter oppfylles
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentralt fagstoff vedrørende ytelseskrav til renhold
- formidle økonomiske konsekvenser av ulike løsninger for organisering og leveranser av renhold
- formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger vedrørende renhold
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og har evnen til kritisk refleksjon og kan dermed bidra til utvikling av god praksis
Overlapping courses
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og studiebesøk. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver, bidra i diskusjonene og delta på studiebesøk.