EPN-V2

VPSY6010 The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment Course description

Course name in Norwegian
Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø
Study programme
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Full Time
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Dette emnet legger vekt på utvikling av den entreprenørielle lærerkompetansen, som innebære å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of mental health, mental disorders and substance abuse issues seen from different academic and theory of science perspectives.
  • basic knowledge about classification and diagnosis systems for mental disorders
  • in-depth knowledge about the importance of relationships in mental health care
  • basic knowledge about organisational, legal, health policy, academic and financial framework conditions
  • in-depth knowledge about the organisation of mental health services, and how this affects patients' recovery processes.

Skills

The student is capable of

  • disseminating the field's core theoretical and empirical knowledge in writing and orally
  • participating in academic and health and social policy discussions that promote knowledge about the field of mental health, and communicating the user/patient's perspective
  • analysing and taking a critical approach to health and social policy, legal and financial framework conditions for working in mental health care, and applying the analyses to academic and ethical argumentation
  • analysing the discipline's/profession's contribution to interdisciplinary cooperation at various levels and of applying this knowledge in the coordination of user-oriented services.

Competence

The student is capable of

  • integrating knowledge about the view of human life and ethics in academic discussions relating to mental health and mental disorders

Teaching and learning methods

Se omtale av arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal i grupper på tre til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget og lage en plan for hvordan de skal arbeide med en entreprenørskapsprosess igjennom hele emnet. Planen skal presenteres for medstudenter. Det er valgfri presentasjonsform. Omfang: 10 minutters presentasjon.
  2. Studenten skal i gruppe på tre til fire studenter utvikle innholdet i entreprenørskapsarbeidet. Utviklingen skal skje i samarbeid med arbeids- og næringsliv. Arbeidet skal og presenteres for medstudenter i en multimodal presentasjon (film, bilder, etc), omfang 8-10 min.
  3. Studenter skal i grupper på tre til fire studenter formidle og drøfte erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og prosesser. Presentasjonen skal knyttes til aktuelle teori. Arbeidskravet dokumenteres med en multimodal presentasjon som skal innleveres på studiets læringsplattform. Den multimodale presentasjonen skal ha et omfang på om lag 6-8 minutter.

Hensikten med arbeidskravene er at studentene få kunnskaper og ferdigheter og generell kompetanse om entreprenørielle læreprosesser, verktøy og metoder. Studentene skal få innsikt i og erfaring med, bærekraft knyttet til entreprenørskap i arbeidslivsfaget. Arbeidskravene skal også bidra til å kunne tilrettelegge for entreprenørielt samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv. Studiet skal bidra til didaktisk digital kompetanse gjennom multimodale presentasjoner.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

I eksamensoppgaven skal gjennomføres i gruppe (3-4 studenter) og skal vise gruppens læring og utvikling opp mot studiets læringsutbyttebeskrivelser, og se dette i lys av aktuelle forskning og teori. Eksamensoppgaven skal presenteres som en multimodal presentasjon med et omfang på 10- 12 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Til ny og utsatt eksamen kan den multimodale presentasjonen bearbeidet én gang. Dersom det ikke kan dannes grupper kan ny og utsatt eksamen gjennomføres individuelt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Overlapping courses

Sentrale temaer i emnet:

  • entprenørielle læreprosesser
  • entreprenørielle verktøy og metoder
  • bærekraft i arbeidslivsfaget
  • veiledning av entreprenørielle læreprosesser
  • samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv
  • multimodale presentasjoner