Studyinfo subject VPRL6100 2023 HØST
VPRL6100 Project Management 2 – Project Leadership, Team Work and Agile project Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektledelse 2 – Prosjektledelse, teamarbeid og smidighet
- Study programme
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert / Prosjektledelse 2 – Prosjektledelse, teamarbeid og smidighetProsjektledelse 2 – Prosjektledelse, teamarbeid og smidighet
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING
2024
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
De aller fleste virksomheter tar i bruk prosjektformatet når endringer eller innovasjonsprosesser skal gjennomføres. Prosjektlederrollen og teamarbeid er sentralt for at prosjekter skal lykkes. Videre er det sentralt å kunne legge til grunn en gjennomføringsmåte som tar hensyn til endringer og tilpasninger underveis. Det fordrer ofte mer smidige prosjekter en mer tradisjonelle gjennomføringer. Oppmerksomhet mot innovasjon, brukertilpasninger, samhandling og læring blir sentral for å oppnå prosjektsuksess.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Det anbefales å ha gjennomført VPRL6000 Prosjektledelse 1 eller tilsvarende.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har avansert kunnskap om ledelse av prosjekter og prosjektleders oppmerksomhetsområder
har inngående kunnskap om smidige gjennomføringsmåter og valg av hensiktsmessige gjennomføringsstrategier for prosjekter
har inngående kjennskap om innvirkningen av ledelse, påvirkning og motivering av prosjektets teammedlemmer, som avgjørende for vellykkede prosjektteam
kan identifisere og redegjøre for sentrale kjennetegn på innovasjonsprosesser
har solid innsikt og forståelse i teamarbeidsprosesser og samarbeid i team
har kunnskap om prosjektkompleksitet, prosjektifisering av virksomheter og forståelse for samordning av ulike samtidige prosjekter
Ferdigheter
Studenten
kan gjøre begrunnede valg for prosjektstyringsmessige metoder som kan bidra til hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
har en rolleforståelse knyttet til prosjektlederfunksjonen som kan bidra til hensiktsmessig ivaretakelse av prosjektlederrollen
kan anvende metoder og tilnærminger for oppstart av prosjektteam
kan reflektere over læringsprosesser i teamarbeid som grunnlag for læring i prosjekter
Generell kompetanse
Studenten
har samarbeidsevner og kan løse prosjektrelaterte problemstillinger på en kreativ måte
er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av innovasjonsprosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Godkjent mappe som består av 3 skriftlige arbeider. Det er ett individuelt arbeid og to gruppebaserte. Hvert arbeid skal ha et omfang på om lag 1200 ord.
Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er semesteroppgave skrevet i gruppe på inntil 5 personer. Dersom det er spesielle forhold som tilsier det, kan det åpnes for individuell innlevering etter godkjennelse av fagansvarlig.
Semesteroppgaven skal ha et omfang på om lag 4000 ord (+/- 10 %).
Det vil være en nærmere spesifiserte semesteroppgave knyttet til de faglige temaene som er inkludert i emnet. Besvarelsen skal kobles til egne erfaringer.
Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.