Programplaner og emneplaner - Student
VPRL6100 Project Management 2 – Project Leadership, Team Work and Agile project Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektledelse 2 – Prosjektledelse, teamarbeid og smidighet
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementProject Management 2 – Project Leadership, Team Work and Agile project
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
De aller fleste virksomheter tar i bruk prosjektformatet når endringer eller innovasjonsprosesser skal gjennomføres. Prosjektlederrollen og teamarbeid er sentralt for at prosjekter skal lykkes. Videre er det sentralt å kunne legge til grunn en gjennomføringsmåte som tar hensyn til endringer og tilpasninger underveis. Det fordrer ofte mer smidige prosjekter en mer tradisjonelle gjennomføringer. Oppmerksomhet mot innovasjon, brukertilpasninger, samhandling og læring blir sentral for å oppnå prosjektsuksess.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav. Det anbefales imidlertid å ha gjennomført Prosjektledelse 1.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ledelse av prosjekter og prosjektleders oppmerksomhetsområder
- har inngående kunnskap om smidige gjennomføringsmåter og valg av hensiktsmessige gjennomføringsstrategier for prosjekter
- har inngående kjennskap om innvirkningen av ledelse, påvirkning og motivering av prosjektets teammedlemmer, som avgjørende for vellykkede prosjektteam
- kan identifisere og redegjøre for sentrale kjennetegn på innovasjonsprosesser
- har solid innsikt og forståelse i teamarbeidsprosesser og samarbeid i team
- har kunnskap om prosjektkompleksitet, prosjektifisering av virksomheter og forståelse for samordning av ulike samtidige prosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre begrunnede valg for prosjektstyringsmessige metoder som kan bidra til hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
- har en rolleforståelse knyttet til prosjektlederfunksjonen som kan bidra til hensiktsmessig ivaretakelse av prosjektlederrollen
- kan anvende metoder og tilnærminger for oppstart av prosjektteam
- kan reflektere over læringsprosesser i teamarbeid som grunnlag for læring i prosjekter
Generell kompetanse
Studenten
- har samarbeidsevner og kan løse prosjektrelaterte problemstillinger på en kreativ måte
- er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av innovasjonsprosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
- kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent mappe. Det er 3 arbeidskrav i mappen, en individuell og to gruppebaserte. Hver av de har et omfang på om lag 1200 ord.
Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er semesteroppgave i gruppe på inntil 5 personer. Dersom det er spesielle forhold som tilsier det, kan det åpnes for individuell innlevering etter godkjennelse av fagansvarlig.
Det vil være en nærmere spesifiserte semesteroppgave knyttet til de faglige temaene som er inkludert i emnet og det skal koples til egne erfaringer.
Semesteroppgave skal ha et omfang på 12 sider (+ -10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive akuttmedisinsk historie, fagtradisjon og egen profesjon
- kan gjøre rede for helsevesenets oppbygging og ambulansetjenestens plass i helsetjenesten
- kan referere til aktuelle lover, forskrifter og regelverk som regulerer yrkesutøvelsen som paramedisiner
- kan gjøre rede for teorier og etiske og kommunikative perspektiver som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan beskrive simulerings- og ferdighetstrening som metode
- kan beskrive grunnleggende modeller for beslutningstaking
- kan gjøre rede for de grunnleggende prinsippene for livreddende førstehjelp
- kan gjengi de grunnleggende teoriene for god hygiene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende hygieniske og smitteforebyggende teknikker
- kan kommunisere og samarbeide med medstudenter og andre i team/grupper
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan utføre hjerte-lunge-redning med halvautomatisk defibrillator (DHLR)
- kan skrive refleksjonsnotat fra observasjonspraksis
- kan benytte beskyttelseshansker, gjennomføre korrekt håndvask og utføre hånddesinfeksjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og over studentrollen i helsevesenet
- kan presentere eget arbeid i en forsamling
- kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer knyttet til yrkesutøvelsen
- kan gjøre rede for eget kunnskaps- og læringsbehov og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter
Admission requirements
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid i studiegrupper på 5-8 studenter, observasjonspraksis samt simulerings- og ferdighetstrening.
Studentene har to til tre dagers observasjonspraksis i ambulansetjenesten. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.