EPN-V2

VPRL6000 Project Management 1 – Managing towards Value Creation Course description

Course name in Norwegian
Prosjektledelse 1 - Styring mot verdiskapende prosjekter
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Project Management 1 – Managing towards Value Creation
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Prosjekter er en sentral del av virksomheters organisering og arbeidsform og anvendes i økende grad for å håndtere endringer og innovasjon som skal bidra til verdiskaping. Emnet gir studentene solid innsikt i prosjekter som fenomen i arbeidslivet, herunder sentrale aspekter ved prosjekter som styrings-, organiserings-, ledelses-, og arbeidsform. Emnet tar for seg team, prosjektsuksess og verdiskaping. Videre vil prosjektgjennomføring, usikkerhets- og interessenthåndtering være sentrale temaer.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;

Studenten har

  • inngående kunnskap om prosjekt som organisasjons- og styringsform
  • tilegnet seg solid innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner verdiskapende prosjekter, hva som er prosjekters særtrekk og hensiktsmessig anvendelse av prosjekter i arbeidslivet
  • solid innsikt og forståelse i usikkerhet og interessenter i prosjekter og håndtering av dette

Ferdigheter;

Studenten skal kunne

  • anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring gjennom å initiere og planlegge prosjekter, velge hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
  • anvende grunnleggende metoder for styring, organisering, ledelse og innretning av prosjektet fra initiering til avslutning og evaluering
  • planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter

Generell kompetanse;

Studenten

  • er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av prosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
  • kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter

Teaching and learning methods

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
  • Arbeidskrav 2: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
  • Arbeidskrav 3: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.

Arbeidskravene løses individuelt og vil inngå i arbeidet med eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en semesteroppgave. Den kan leveres individuelt, men der hvor deltakere er tilknyttet samme prosjekt kan de skrive i gruppe på inntil fire personer.

Oppgaven innbefatter arbeid med et prosjekt som er utarbeidet gjennom innleveringer og aktiviteter underveis i emnet. Selve semesteroppgaven vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære en teoretisk forankring og argumentasjon knyttet til de fenomenene som tas opp i oppgaven. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori og læringsprosess.

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 4200 ord om flere skriver sammen og 3200 ord om oppgaven leveres individuelt (+/-10 % avvik på omfang er uproblematisk). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

A micro course offered at Makerspace for students of all areas interested in developing fundamental practical understanding of programming.

;

Programming is the art of telling the machine what to do. It involves learning how to use new tools, new languages, but above all, a new way of thinking. And now, more than ever, the digital world makes learning how to create software one of the basic skills that every profession should be familiar with. Traditionally, programming has been taught in an over-complicated manner, which prevents non-tech-oriented people to learn and gain interest in programming.

In this course you are going to make your first step towards becoming a programmer. You are going to learn about the steps, tools and processes necessary to create software. You are going to learn the basics of not one but three programming languages ​​and develop a software to automate one task. By the end of this course, you will have the necessary knowledge to develop code.

Grading scale

No requirement.

Examiners

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.

;

Knowledge

Upon successful completion of this course the student has:

  • Basic understaning of the operantion and capabilities of computers
  • Basic knowledge about the software creation process, programming languages, and how to use them to develop program.;
  • Fundamental understanding of good programming practices such as clean coding, pair programming and version control 2

;

Skills

Upon successful completion of this course the student has the ability to:

  • Read code in python and understand its basic function
  • Develop simple procedural software.
  • Use the most basic operations in version control • Write code using pair programming methodology

;

General competence

Upon successful completion of this course the student can apply:

  • Simple code to solve simple problems
  • The knowledge acquired to support further self-learning

Admission requirements

Målgruppe

;

Personer som ønsker solid innsikt i prosjektarbeid og ledelse av prosjekter. Ledere, mellomledere og medarbeidere som er eller aspirerer til å lede eller delta i prosjekter.

;

Opptakskrav

;

Opptakskravet er bachelorgrad eller likeverdig grad. Opptak skjer i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Course contact person

Teaching and guidance will be provided in approaching basic concepts in computer programming.

A large degree of active participation during the lectures is expected. The study uses teaching methods such as lectures, videos, supervision and group discussions. The purpose is to develop the student's basic knowledge, way of thinking, and practical skills to be able to understand and solve a simple programming problem.

The program includes about 60 working hours for the student. Of these, approximately 12.5 hours are teaching and tutoring with teachers at the gathering. The other hours will be work individually and possibly in groups.