Programplaner og emneplaner - Student
VPRDEK6000 Agile Project Management for sustainable decommissioning Course description
- Course name in Norwegian
- Smidig prosjektledelse for bærekraftig håndtering av dekommisjonering
- Study programme
-
Agile Project Management for sustainable decommissioning
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiet har til hensikt å gi deltakerne kompetanse i gjennomføring av prosjekter hvor dekommisjonering og bærekraftig verdiskaping er sentralt. Dekommisjonering dreier seg om å håndtere radioaktive kilder, demontering av utstyr og anlegg og overføring av radioaktivt materiell til andre anlegg. Tradisjonell prosjektstyring og -ledelse er ikke tilstrekkelig for å kunne håndtere de utfordringene som gjør seg gjeldende når bærekraftig utvikling og nye komplekse løsninger skal utvikles i denne sammenheng. Det fordrer betydelig oppmerksomhet mot tilpasset gjennomføring, forståelse for og håndtering av usikkerhet og målkompleksitet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- økt innsikt knyttet til dekommisjonering for både mer effektive prosesser og som bidrag til mer bærekraftige løsninger og grønn omstilling
- grunnleggende kunnskap knyttet til smidig prosjektgjennomføring hvor samarbeid og samhandling gjennom eksperimentering og læring er sentralt
- tilegnet seg innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner smidige prosjekter, og hvilke tilnærminger som er hensiktsmessige for bærekraftige løsninger
- relevant kunnskap knyttet til bærekraft som fenomen og som en betingelse for nye løsninger og produkter
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring til å lede og gjennomføre egnede smidige prosjekter innen dekommisjonering for å skape mer bærekraftige og lønnsomme løsninger
- samhandle med brukere og andre interessenter for å kunne gjennomføre bærekraftige prosjekter
- planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter
Generell kompetanse
Studenten kan
- ta i bruk ferdigheter knyttet til å velge og anvende egnende smidige prosjektgjennomføringsmåter, som skal bidra til mer bærekraftige løsninger og kunne ta i bruk digitale prosjektstyringsverktøy
- inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord, 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
- Arbeidskrav 2: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
- Arbeidskrav 3: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
Gruppene vil være på mellom 3-6 studenter. Studentene kan selv velge hvilke av de angitte formatene de ønsker å bruke. Formålet er å kunne kople teori opp mot praksis og metoder.
Det vil være gruppeinnlevering på alle arbeidskravene og omfanget tilsvarer om lag 1500 ord. Innleveringene kan være skriftlige dokumenter, eller alternativt kan det være podcast, video eller PPT. Ved alternative innleveringer skal det omregnes til tilsvarende omfang.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en gruppebasert mappe som inneholder tre deler:
- En omarbeiding av to av arbeidskravene, med omfang tilsvarende som under «arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter» (+/-10%).
- En omarbeiding av ett av arbeidskravene med omfang tilsvarende det dobbelte av det som er beskrevet under «arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter» (+/-10%).
- En oppsummerende vurdering (refleksjonsnotat) med omfang på 500 ord +/-10%.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En studentgruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått/ ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er formelle og uformelle ledere og medarbeidere i virksomheter, primært små- og mellomstore bedrifter (SMB), som skal gjennomføre komplekse prosjekter rettet mot virksomhetens ambisjon om grønn omstilling med særlig oppmerksomhet mot dekommisjonering. Tilbudet retter seg særlig inn mot personer som er eller ønsker å bli prosjektledere, eller på annen måte er sentrale i gjennomføring av komplekse prosjekter.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Alle typer arbeid og utdanning regnes som relevant realkompetanse.