Programplaner og emneplaner - Student
VPRDEK6000 Agile Project Management for sustainable decommissioning Course description
- Course name in Norwegian
- Smidig prosjektledelse for bærekraftig håndtering av dekommisjonering
- Study programme
-
Agile Project Management for sustainable decommissioning
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet består av tre deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg for et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring.
Arbeidskravet gjennomføres to og to eller individuelt.
Del 1: Det skal utarbeides veiledningsdokument og undervisningsplan til et undervisningsopplegg, omfang avtales med emneansvarlig.
Del 2: Fremlegg av undervisningsopplegget for medstudenter på 20 min.
Del 3: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning - omfang på 1000 ord +/- 10 prosent.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet består av 3 deler og går ut på en kartlegging av eget kompetansebehov, og 2 dagers hospitering i valgt yrke med presentasjon. Arbeidskravet gjennomføres individuelt.
Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:
Del 1: Kartlegging av egen realkompetanse[1] og dokumentasjon av kompetansebehov i forhold til eget programområde, omfang etter avtale med emneansvarlig.
Del 2: 2 dager hospitering i valgt yrke.
Del 3. Det skal utarbeides et digital (multimodal) sammendrag og refleksjon over læringsutbytte knyttet til hospitering. Fremlegg av digitalt sammendrag og refleksjon til med-studenter i grupper med hverandre- vurdering. Omfang av presentasjon skal være 10 minutter.
[1] *Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Definisjonen på realkompetanse bygger på erkjennelsen av at læring skjer i mange sammenhenger og på ulike arenaer, og innebærer at det er mulig å oppnå kompetanse som er likeverdig og på nivå med kompetanse oppnådd innenfor det formelle utdanningssystemet. (Kilde: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk)
Arbeidskrav 3
Arbeidskrav gjennomføres individuelt på følgende måte:
Del 1: Studenten skriver en praksisfortelling fra pedagogisk praksis.
Del 2: Praksisfortelling presenteres, analyseres og drøftes i grupper som et praksisfellesskap. Omfang av 30 minutter per student.
Del 3: Studenten skal skrive et notat som inneholder refleksjoner, i lys av teori, over ulike dilemmaer som kom frem i gruppene i del 2. Omfang 1500 ord (+/- 10%).
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke bestått eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne
Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.
Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.
Required preliminary courses
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen, 7 dager, som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for grunnopplæringen trinn 8 - 13.
Eksamen gjennomføres slik: Kandidaten får utdelt et tema, og i besvarelsen skal det reflekteres over egen læring, muligheter og begrensinger det gitte temaet kan gi i undervisningen og for lærerrollen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).
Ny og utsatt eksamen
Ved karakter F, ikke bestått, ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord, 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
- Arbeidskrav 2: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
- Arbeidskrav 3: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
Gruppene vil være på mellom 3-6 studenter. Studentene kan selv velge hvilke av de angitte formatene de ønsker å bruke. Formålet er å kunne kople teori opp mot praksis og metoder.
Det vil være gruppeinnlevering på alle arbeidskravene og omfanget tilsvarer om lag 1500 ord. Innleveringene kan være skriftlige dokumenter, eller alternativt kan det være podcast, video eller PPT. Ved alternative innleveringer skal det omregnes til tilsvarende omfang.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en gruppebasert mappe som inneholder tre deler:
- En omarbeiding av to av arbeidskravene, med omfang tilsvarende som under «arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter» (+/-10%).
- En omarbeiding av ett av arbeidskravene med omfang tilsvarende det dobbelte av det som er beskrevet under «arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter» (+/-10%).
- En oppsummerende vurdering (refleksjonsnotat) med omfang på 500 ord +/-10%.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En studentgruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Se programplanen
Grading scale
Bestått/ ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er formelle og uformelle ledere og medarbeidere i virksomheter, primært små- og mellomstore bedrifter (SMB), som skal gjennomføre komplekse prosjekter rettet mot virksomhetens ambisjon om grønn omstilling med særlig oppmerksomhet mot dekommisjonering. Tilbudet retter seg særlig inn mot personer som er eller ønsker å bli prosjektledere, eller på annen måte er sentrale i gjennomføring av komplekse prosjekter.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Alle typer arbeid og utdanning regnes som relevant realkompetanse.