EPN

VOLD6000 Violence in Close Relations Course description

Course name in Norwegian
Vold i nære relasjoner - rettsvern for voldsutsatte
Study programme
Vold i nære relasjoner - rettsvern for voldsutsatte
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

En sentral utfordring når det gjelder vold i nære relasjoner er å kunne oppdage og vite om at det skjer vold i en nær relasjon. En annen sentral utfordring er å kunne bistå den eller de voldsutsatte idet volden er oppdaget. Den voldsutsatte trenger støtte til å finne fram til hjelp. Denne hjelpen omfatter, blant annet, juridisk hjelp og bistand som er tilgjengelig. I tillegg til individuell rettsvern mot vold har lovverket også en side mot holdningsskapende arbeid mot vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er i utgangspunktet et kjønnsnøytralt uttrykk. Det rammer barn, kvinner og menn. Det er imidlertid også en kjensgjerning at vold i nære relasjoner har flest kvinner og barn som voldsutsatte. Det er derfor også et grunnleggende behov å belyse dette temaet i et barne- og kjønnsperspektiv.

Emnet kategoriserer voldsbegrepet etter hvilken relasjon det er mellom utøver og offer. En annen form for inndeling av voldstypene er hva slags handling det er snakk om: fysisk, seksuell eller psykologisk vold. I den grad det er nødvendig, og også mulig, vil emnet enkeltvis skille mellom disse ulike voldstyper. Videre kommer emnet til å ta opp vold som tema i transnasjonale familier. Emnet legger vekt på rettslige perspektiver og systemtilnærming om vold i nære relasjoner. I tillegg vektlegger emnet kjønns-, barne- og minoritetsperspektiv som gjør seg gjeldene.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal kjenne godt til nasjonale lover som skal sikre et liv uten vold for kvinner, barn og menn
  • kan forklare hvordan internasjonale menneskerettskonvensjoner forplikter Norge til å hindre vold i nære relasjoner med vekt på kvinner og barn
  • skal kunne analysere voldsbegrepet og anvendelse av rettsregler i et barneperspektiv, kjønnsperspektiv og minoritetsperspektiv
  • skal kjenne til innhold i begrepene fysisk, seksuell og psykologisk vold, samt transnasjonale familier og voldstematikk

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • belyse forholdet mellom formelle rettigheter og reelle muligheter i praksis
  • forklare kvinner, barn og menn hvilke muligheter for juridisk hjelp og bistand som er tilgjengelig
  • påvise sammenhenger mellom lovverk og holdningsskapende arbeid mot vold

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • fortolke og anvende de ulike lover og konvensjoner som forbyr vold med vekt på kvinner og barn
  • bidra til at kvinner, barn og menn kjenner til rettsvernet mot vold nedfelt i lovverket
  • gi veiledning og råd om det rettslige vernet til voldsutsatte

Content

  • Om begrepet "vold i nære relasjoner".
  • Ulike nasjonale lover: Straffeloven, barnevernloven, barneloven, krisesenterloven, rettshjelpsloven, voldsoffererstatningslov m.fl.
  • Kjønnsperspektiv, barneperspektiv og minoritetsperspektiv på vold i nære relasjoner
  • Den europeiske menneskerettskonvensjonen av 1950, FNs kvinnediskrimineringskonvensjon av 1979, FNs barnekonvensjon av 1989, Europarådets konvensjon om forebyggelse og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner av 2011.
  • Statens forpliktelse til å beskytte borgeren mot vold - rettslige krav, rekkevidden av statens forpliktelse.
  • Fornærmedes stilling i straffeprosessen.
  • Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid.

Teaching and learning methods

Emnet går over seks undervisningsdager à fire timer. Undervisningen veksler mellom forelesninger og gruppearbeid.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. Krav om tilstedeværelse

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær utover 20 prosent, må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om vold i nære relasjoner. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.

2. Ett skriftlig, individuelt arbeidskrav

Studenten skal levere et individuelt arbeidskrav som skal øve studenten i å gjør rede for innhold av rettslige normer som skal verne den enkelte mot vold i nære relasjoner. Omfanget skal være på 2-3 sider.

Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det skriftlige arbeidskravet på nytt én gang innen angitt tidsfrist. 

Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig 48 timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Samme oppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. 

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og i frivillige organisasjoner. Emnet er spesielt egnet for personer som arbeider med kvinner, barn, unge og menn i barnevern og sosialtjenesten, krisesenter, voldtektsmottak og asylmottak. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad fra høgskole/universitet, fra studier innen sosial-, velferds- og helsefag, samfunnsfag, juss, pedagogikk eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Course contact person

Julia Köhler-Olsen.