EPN-V2

VMNT6100 Communication and decision making in Emergency Medical Dispatch Course description

Course name in Norwegian
Mottak av medisinske nødmeldinger
Study programme
Further Education in Emergency Medical Dispatch
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omfatter fordypning i operatørfunksjonen i medisinsk nødmeldetjeneste. Det legges vekt på kunnskap om kommunikasjon og beslutningstaking, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskap og barseltid
  • kan vurdere sammenheng mellom de ulike levevaneområdene (fysisk aktivitet, kosthold, alkohol og andre rusmidler), mors og barns helse og risiko for fødselsutfall, og kan benytte denne kunnskapen til å veilede og støtte kvinnen i å ta gode valg
  • kan drøfte hvordan svangerskap kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
  • kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i svangerskapsomsorgen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante metoder for å veilede, informere og undervise om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv
  • kan bruke relevante metoder for prevensjonsveiledning, rekvirering og administrering av alle typer prevensjonsmidler
  • kan bruke relevante metoder for enkel gynekologisk undersøkelse, herunder gjennomføre livmorhalsprøve
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og forberede den gravide og eventuell partner til fødsel og foreldrerolle
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, hos det nyfødte barnet, og ved amming/morsmelk produksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre under veiledning
  • kan gjennomføre prosedyre for gynekologisk undersøkelse relevant for jordmorfaget
  • kan sette inn og fjerne spiral og subdermal p-stav

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter med åpenhet og respekt til å utøve kultursensitiv omsorg for seksuell og reproduktiv helse i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å fremme helse og forebygge utvikling av uhelse på individnivå
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å avdekke voldserfaringer og vold i nære relasjoner, samarbeide med andre profesjoner ved avdekking av vold og henvise videre ved behov

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for relevante kommunikasjonsteorier
  • drøfte ulike kommunikasjonsstrategier som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste
  • drøfte ulike kommunikasjonsmetoder som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (journal, telefon, video og nødnett)
  • gjøre rede for relevante beslutningsteorier
  • analysere ulike beslutningsstøtteverktøy som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste
  • gjøre rede for risiko, opphav og forebygging av arbeidsrelatert stress ved medisinsk nødmeldetjeneste

Ferdigheter

Studenten kan

  • kommunisere og videreformidle vurderinger, prioriteringer og rådgivning til pasienter og ulike samarbeidspartnere
  • bidra i veiledning og kompetansebygging innen kommunikasjon og beslutningslære.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over særlige kommunikasjonsutfordringer ved medisinsk nødmeldetjeneste, herunder kommunikasjon med barn, fremmedspråklige, personer med nedsatt syn, hørsel eller talevansker
  • identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i en medisinsk nødtelefon

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering i emnet:

  1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
  2. Gjennomført individuell simulert gynekologisk undersøkelse og innsetting av spiral samt subdermal innsetting av p-stav.
  3. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Det gis en veiledning på planen. Plan for praksis leveres praksisveileder, og universitetets veileder i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før forventningssamtalen.
  4. Faglig skriftlig oppgave i gruppe med presentasjon: Skriftlig oppgave i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal ikke overskride 1500 ord, og skal være godkjent før presentasjon for praksis- eller fagfellesskapet. Studentene skal ta initiativ til en obligatorisk veiledning.
  5. Egenvurdering på bakgrunn av plan for praksis i kommunehelsetjenesten. Omfang maksimalt 500 ord. Egenvurderingen skal undertegnes av praksisveileder.
  6. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA3
  7. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i forventningssamtale og midtvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurderinger og gruppesamtaler foregå digitalt.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 80 % tilstedeværelse på webseminar og simuleringsøvelser
  • 90 % tilstedeværelse på observasjonspraksis
  • individuelt refleksjonsnotat basert på observasjonspraksis
  • 2 fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord. Fagnotatene presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter

Assessment

Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Permitted exam materials and equipment

Bestått/ikke bestått

Grading scale

Gradert karakterskala A-F.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.