Programplaner og emneplaner - Student
VMNT6100 Communication and decision making in Emergency Medical Dispatch Course description
- Course name in Norwegian
- Mottak av medisinske nødmeldinger
- Study programme
-
Further Education in Emergency Medical Dispatch
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter fordypning i operatørfunksjonen i medisinsk nødmeldetjeneste. Det legges vekt på kunnskap om kommunikasjon og beslutningstaking, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.
Required preliminary courses
Godkjente arbeidskrav fra emnet VMNT6000.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for relevante kommunikasjonsteorier
- drøfte ulike kommunikasjonsstrategier som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (MNT)
- drøfte ulike kommunikasjonsmetoder som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (MNT) (journal, telefon, video og nødnett)
- gjøre rede for relevante beslutningsteorier ;
- analysere ulike beslutningsstøtteverktøy som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (MNT)
- gjøre rede for risiko, opphav og forebygging av arbeidsrelatert stress ved medisinsk nødmeldetjeneste (MNT);
Ferdigheter
Studenten kan
- kommunisere og videreformidle vurderinger, prioriteringer og rådgivning til pasienter og ulike samarbeidspartnere
- bidra i veiledning og kompetansebygging innen kommunikasjon og beslutningslære.
Generell kompetanse
Studenten;kan
- reflektere over særlige kommunikasjonsutfordringer ved medisinsk nødmeldetjeneste, herunder kommunikasjon med barn, fremmedspråklige, personer med nedsatt syn, hørsel eller talevansker
- identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i en medisinsk nødtelefon
Teaching and learning methods
Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.
Course requirements
Opptak til studiet.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- inngående kunnskap om forskningsprosessen
- inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
- inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
FerdigheterStudenten kan
- planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
- analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
Generell kompetanseStudenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
- analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
- formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
Permitted exam materials and equipment
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:
Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet
- Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
- Omfang: 1500 ord (+/¿ 10 %).
- Pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Examiners
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).