EPN-V2

VMNT6100 Communication and decision making in Emergency Medical Dispatch Course description

Course name in Norwegian
Mottak av medisinske nødmeldinger
Study programme
Further Education in Emergency Medical Dispatch
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omfatter fordypning i operatørfunksjonen i medisinsk nødmeldetjeneste. Det legges vekt på kunnskap om kommunikasjon og beslutningstaking, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.

Required preliminary courses

Godkjente arbeidskrav fra emnet VMNT6000.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for relevante kommunikasjonsteorier
  • drøfte ulike kommunikasjonsstrategier som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (MNT)
  • drøfte ulike kommunikasjonsmetoder som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (MNT) (journal, telefon, video og nødnett)
  • gjøre rede for relevante beslutningsteorier ;
  • analysere ulike beslutningsstøtteverktøy som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (MNT)
  • gjøre rede for risiko, opphav og forebygging av arbeidsrelatert stress ved medisinsk nødmeldetjeneste (MNT);

Ferdigheter

Studenten kan

  • kommunisere og videreformidle vurderinger, prioriteringer og rådgivning til pasienter og ulike samarbeidspartnere
  • bidra i veiledning og kompetansebygging innen kommunikasjon og beslutningslære.

Generell kompetanse

Studenten;kan

  • reflektere over særlige kommunikasjonsutfordringer ved medisinsk nødmeldetjeneste, herunder kommunikasjon med barn, fremmedspråklige, personer med nedsatt syn, hørsel eller talevansker
  • identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i en medisinsk nødtelefon

Teaching and learning methods

Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • inngående kunnskap om forskningsprosessen
  • inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
  • inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

FerdigheterStudenten kan

  • planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
  • analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
  • analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

Generell kompetanseStudenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
  • formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten

Permitted exam materials and equipment

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Grading scale

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet

  • Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
  • Omfang: 1500 ord (+/¿ 10 %).
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg i gruppe.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Examiners

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).