Programplaner og emneplaner - Student
VMI6000 Motivational Interviewing/ MI, level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Motiverende intervju, trinn 2
- Study programme
-
Motivational Interviewing/ MI, level 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Motivational Interviewing (MI) er en internasjonalt anerkjent og forskningsbasert metodikk som opprinnelig ble utviklet for klinisk arbeid innen rusfeltet, men som nå anvendes på tvers av fagdisipliner, med ulike målgrupper og sammenhenger. MI har vist god effekt innen helsefremmende og forebyggende arbeid med endring av levevaner og livsstil, i behandling av psykiske lidelse, rusproblematikk og kriminalomsorg.
Motiverende samtale eller motiverende intervju (MI) er en målrettet samtalemetode for å motivere til atferdsendring og bistå i ønskete endringsprosesser. For å styrke personens egenmotivasjon, utforskes personens egne grunner til endring og mulige fremgangsmåter. Gjennom samarbeid og aktiv deltakelse fra personen det gjelder, vil man finne frem til den motivasjonen personen allerede har og bygge videre på den.
MI er en empatisk samtaleform, og ikke kun et sett teknikker og verktøy. Holdningen i MI bygger på Carl Rogers humanistiske, klientsentrerte tilnærming, og forutsetter gode lytterferdigheter, aksept og genuint engasjement fra den profesjonelle hjelper. Samtidig er bevisst anvendelse av kommunikasjonsferdigheter en del av metodikken. Både for å bygge en god arbeidsallianse og drive endringsarbeidet fremover på en måte som styrker personens autonomi.
Hjelperens hovedoppgave er å få personen selv til å argumentere for hva som er bra med endring og hvordan gå frem for å oppnå ønsket endring (endringsprat). I motsetning til at hjelperen fremfører disse argumentene (korreksjonsrefleksen) og dermed ofte skaper protester fra personen det gjelder (status-quo-prat). Hjelperen lokker frem og forsterker personens allerede eksisterende motivasjon og mestringsevne, utforsker ambivalens, fremmer beslutningstaking og styrker tiltro til egen mestringsevne.
Pedagogikken i emnet bygger på oppdagelses- og erfaringslæring, og det legges vekt på øvelser og aktiv deltakelse fra studentene. Emnet består av en vesentlig del ferdighetstrening med feedback både på samlingene og i gruppetrening mellom samlingene.
Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere utdanning og praksis.
Required preliminary courses
Ha grunnleggende kompetanse i Motiverende intervju/MI tilsvarende 10 studiepoeng fra høgskole/universitet eller tilsvarende.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om MIs teoretiske bakgrunn, utvikling og tverrfaglige orientering
- kan analysere sentrale begreper i MI og drøfte metodens særegenhet og anvendelse
- har spesifikk forståelse for metodikkens klientsentrert fokus, med formål å lokke frem klientens egen motivasjon, og samtidig styre mot endring
- kan vurdere nyere internasjonal forskning om MI
Studenten har ferdigheter i å:
- kombinere kommunikasjonsferdighetene på en selvstendig og målrettet måte for å skape en god arbeidsallianse og for å fremme endring.
- gi og motta feedback på egne og andres reelle samtaler i tråd med holdningen i MI
- identifisere, analysere og drøfte egne utfordringer og kompetanse som MI-utøver i samhandling med andre og gjennom skriftlige arbeider
- fornye sin egen MI-praksis og sin personlige samtalestil
Studenten har generell kompetanse i å:
- vise i handling den grunnleggende etiske holdning i MI i møte med klienter/brukere/kollegaer (samarbeid, lytte til og lokke frem den andres perspektiv, respekt for personens autonomi og egenverdi og en uegennyttig holdning med ønske om å være til stede for den andre)
- tilpasse og anvende MI overfor ulike klientgrupper og kan kombinere MI med andre tilnærmingsmåter
- gjenkjenne, diskutere og analysere etiske aspekter ved MI som metode i motivasjons og påvirkningsarbeid
Content
- Historisk og teoretisk bakgrunn, utvikling og forskningsresultater
- Videreutvikling og integrering av MI-metodikken
- MI-holdning
- Fire prosesser i samtaler: relasjonsbygging, fokusering, utforsking og planlegging
- Kommunikasjonsferdigheter i MI
- Gjenkjenne, utforske og styrke endringsprat
- Håndtere status quo-prat og disharmoni
- Utvikle handlingsplan
- Konsolidere beslutning
- Koble Mi og annen metodikk
- Implementering av MI-metodikken i organisasjoner
- Undervisning og veiledning i MI
Teaching and learning methods
Emnet har ni undervisningsdager i løpet av semesteret og obligatorisk trening i smågrupper mellom samlingene i 15 timer. Studentene får individuell tilbakemelding på transkriberte samtaler i løpet av emnet, og veiledning i grupper.
Emnet legges opp med forelesninger, demonstrasjoner, øvelser, refleksjonsoppgaver og etter lesninger. Studentene må være innstilt på å jobbe med egne utviklings- og endringsprosesser. For å utvikle studentenes bevissthet om egen samtalekompetanse, vil det bli øvelser hvor de selv kan oppdage og erfare, og samtidig trene på anvendelse av motiverende samtaleferdigheter. Aktiv deltakelse med egentrening og refleksjon over egne og andres samtaler er en forutsetning for å kunne gjennomføre emnet. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende fem arbeidskrav være godkjent:
- Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt skriftlig arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i at emnet er basert på ferdighetstrening og vektlegger å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets læringsutbytte. Dette kan ikke tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.
2. Minst 15 timer MI-trening i smågrupper mellom samlingene i løpet av emnet
3. To transkriberte samtaler på tre-fire sider med egenrefleksjon. Begge samtaler skal være gjennomført med en ekstern person med samtykkeerklæring om bruk av samtalen i veiledning. Dersom de to transkriberte samtalene ikke blir godkjent, gis studenten anledning til å levere forbedret versjon.
4. Skriftlige tilbakemelding fra medstudenter og lærere
5. Veiledning på samlingene
Begrunnelsen for treningen mellom samlingene er at motiverende samtale er et ferdighetsfag som ikke kan læres gjennom å høre eller leses om, det må innøves og praktiseres. Forskning viser at den mest effektive innlæringen av denne metodikken er å få feedback og veiledning på egne reelle samtaler. Hensikten med arbeidskrav i form av transkribert samtale er at studentene ved skriftliggjøring skal få større bevissthet om og realistisk vurdering av sine egne samtaleferdigheter og sin læreprosess.
Alle arbeidskrav må oppfylles og gjennomføres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Studenten er selv ansvarlig for å signere tilstedeværelseslister. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave som knyttes til egen erfaring med bruk av motiverende samtale. Oppgavens tema og problemstilling tar utgangspunkt i en samtale som tas opp på lydbånd/video, transkriberes og som skal analyseres i relasjon til teori. Samtalen kan ikke ha vært brukt som arbeidskrav. Studentene kan arbeider med oppgaven i hele semesteret. Oppgavens omfang skal være på 8-10 sider.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelser.
Admission requirements
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner. Det kan være helse- og sosialarbeidere, ansatte i velferdssektoren, pedagoger, rådgivere, ledere, fagutviklere, konsulenter og andre som arbeider med motivasjons- og endringsarbeid med samtalen som arbeidsredskap.
Opptakskrav
Bachelorgrad fra høgskole/universitet, fra studier innen helse-, velferds- samfunns- og sosialfag, pedagogikk eller tilsvarende. For å få opptak til emnet forutsettes dokumentert kompetanse tilsvarende 10 studiepoeng i Motiverende intervju.
For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Course contact person
Anne Høiby.