EPN

VLUT6000 Leadership development through interaction Course description

Course name in Norwegian
Lederutvikling gjennom samhandling
Study programme
Lederutvikling gjennom samhandling
Lederutvikling gjennom samhandling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Course history

Introduction

I emnet Lederutvikling gjennom samhandling utforskes teoretiske og praktiske aspekter av helhetlig ledelse med fokus på samhandling. Det legges spesielt vekt på forståelsen av lederrollen, samt viktigheten av kritisk refleksjon rundt egen og andres lederpraksis. Målet er å forankre læringen i organisasjonens eksisterende strategier og utviklingsprosesser, samt å skape trygge læringsarenaer der teoretisk kunnskap omformes til praktisk handling. Emnet har en sterk praksisnær tilnærming, hvor deltakernes egne erfaringer og praksis spiller en nøkkelrolle i sammenheng med tilegnelsen av teoretisk kunnskap.

Emnet er på masternivå.

Undervisningsspråket er norsk.

Required preliminary courses

Ingen spesifikke forkunnskapskrav, men erfaring fra ledelse i offentlig eller fylkeskommunal sektor vil være en fordel.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om og forståelse av prinsipper for helhetlig ledelse i en fylkeskommunal og offentlig sektor

  • inngående innsikt i hvordan lederutvikling kan driftsintegreres for å støtte eksisterende strategier

  • inngående kunnskap om generelle modeller og tilnærminger til ledelse, og hva som fremmer og hemmer måloppnåelse

Ferdigheter

Studenten kan:

  • omstille teoretisk organisasjons- og ledelseskunnskap til praktiske ledelseshandlinger i en organisasjonskontekst

  • analysere og reflektere over ledelsespraksis basert på kjente ledelsesmodeller

  • anvende ulike ledelsesverktøy for å fremme samhandlingspraksis

Generell kompetanse:

Studenten:

  • vet hvordan en kan jobbe med medarbeidere for å få ut deres potensiale slik at det er en vinn-vinn for medarbeideren og organisasjonen

  • evner å kritisk vurdere egen og andres ledelsespraksis basert på hva som hemmer og fremmer samhandling

  • kan organisere og utføre faglige prosesser, både selvstendig og i samarbeid med andre med bakgrunn i effektiv ledelse

  • har inngående forståelse for viktigheten av kontinuerlig læring og refleksjon i ledelsesrollen

Teaching and learning methods

Studiet er tilrettelagt for gjennomføring ved siden av full jobb. Det vil være en kombinasjon av fysiske samlinger og digitale ressurser hvor arbeidsformene veksler mellom forelesninger og utstrakt bruk av studentaktive læringsformer. Det vil benyttes digitale læringsressurser før og mellom samlingene.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Det er krav om minimum 75 % deltakelse på de fysiske samlingene. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

  • Videre i emnet er det fire arbeidskrav hvor det vil være anledning til å levere inntil tre av arbeidskravene i gruppe:

  1. Arbeidskrav 1: Innlevering på 1 200 ord, 10 minutter video, 15 minutter podkast eller 10 slides PPT (+/- 10 %).

  2. Arbeidskrav 2: Innlevering på 1 200 ord, 10 minutter video, 15 minutter podkast eller 10 slides PPT (+/- 10 %).

  3. Arbeidskrav 3: Innlevering på 1 200 ord, 10 minutter video, 15 minutter podkast eller 10 slides PPT (+/- 10 %).

  4. Arbeidskrav 4: Innlevering på 1 200 ord, 10 minutter video, 15 minutter podkast eller 10 slides PPT (+/- 10 %).

Studentene kan selv velge hvilke av de angitte formatene de ønsker å bruke. Formålet er å kunne kople teori opp mot praksis og metoder.

I arbeidskravene skal det benyttes skrifttype Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. Det skal gis skriftlig medstudentrespons etter gitte kriterier til en medstudent på tre av de fire arbeidskravene.

Det er arbeidskrav i emnet for å sikre god progresjon og oppnåelse av læringsutbyttene. Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent, og arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at du skal kunne framstille deg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen er en individuell mappeinnlevering bestående av en omarbeiding av arbeidskravene basert på tilbakemeldinger fra faglærer, medstudentrespons og ny kunnskap i emnet samt en overordnet skriftlig refleksjonsdel. Den skriftlige refleksjonsdelen skal utgjøre 1/3 av mappeinnleveringen. Det totale omfanget på mappeinnleveringen skal være 7 000 ord (+/- 10 %) eller tilsvarende for andre formater. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenten kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av mappen til sensur en gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt. Regler om kildehenvisning må følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet er rettet mot nåværende og mulige ledere i fylkeskommunal- og offentlig sektor som ønsker å videreutvikle sin ledelseskompetanse gjennom en balanse av teoretisk innsikt og praktisk erfaring – fra teori og ord til praktisk handling.  

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende fullført grad. Oppdragsgiver for gjennomføringen av studiet avgjør hvilke kvalifiserte søkere som skal tildeles plass.