Programplaner og emneplaner - Student
VLSV6000 Management within social service and welfare administration Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse for arbeids- og velferdsforvaltningen
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social WorkManagement for labour and welfare administration
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Den nye velferdsforvaltningen (NAV) stiller en rekke nye utfordringer for ledelse og medarbeiderskap. NAV er organisert som et likeverdig partnerskap mellom statlige og kommunale institusjoner med ulike betingelser for styring og ledelse. Dette krever innsikt og kompetanse i samhandlingsledelse, innovasjon og entreprenørskap. En sentral oppgave er å legge til rette for at medarbeidere fra ulike profesjoner og faggrupper skal kunne samarbeide effektivt for å bidra til at brukerne får god hjelp og service. Et mål med studiet er at studentene skal tilegne seg innsikt og kunnskap om egne lederferdigheter og utvikle forståelse for hvordan man som leder kan arbeide målrettet og langsiktig for å oppnå organisasjonens mål sammen med sine medarbeidere. Organisasjonslæring, samhandlingsledelse og medarbeiderskap er viktige stikkord for dette studiet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om og innsikt i:
- grunnleggende teorier og forskning om ledelse
- selvledelse og medarbeiderskap
- samhandlingsledelse
- endringsledelse
- mål- og resultatstyring
- teambygging og teamroller
- ledelse i fagutvikling (prosjektstyring)
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og initiere endringsprosesser
- utøve samhandlingsledelse i tverrfaglige grupper
- bruke medarbeidersamtalen som ledelsesverktøy
- utøve mål- og resultatoppfølging
- formidle organisasjonens mål og oppgaver
- gi og ta imot konstruktiv tilbakemelding
- analysere egne sterke og svake lederegenskaper
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for ledelse som relasjonell ferdighet
- har innsikt i hvordan man som leder kan bidra til holdningsskapende arbeid
- kan utøve etisk refleksjon om egen lederrolle
- kan målbære organisasjonens verdier
- har grunnleggende innsikt i henvisnings- og sitatteknikk
Teaching and learning methods
Emnet er delt opp i tre bolker. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum, samt gjennomføre to individuelle arbeidskrav (se avsnittet om arbeidskrav). Undervisningsbolkene har en intensiv form og veksler mellom forelesninger og individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, trening, studentfremlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig, og anbefales.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
1. Tilstedeværelse
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i samlingene. Ved fravær over 20 % må studenten levere et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Kravet om tilstedeværelse er begrunnet i at emnet i stor grad er basert på konkrete øvelser og trening av ledelsesferdigheter og prosesslæring.
2. To individuelle skriftlige arbeidskrav
- Arbeidskrav 1: Et notat om egne ledelseserfaringer, knyttet til pensum
- Arbeidskrav 2: En øvelse i presentasjons/møteteknikk ved at man legger frem en strukturert presentasjon av stoff fra selvvalgt pensum
Til begge de skriftlige arbeidskravene knyttes øvelser i å gi og ta imot konstruktiv tilbakemelding.
Dersom de to skriftlige arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen på 48 timer. Besvarelsen skal være på 10-12 sider og følge Fakultet for samfunnsvitenskap sin mal for oppgaveskriving.
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Admission requirements
Målgruppe
Studiet retter seg mot ansatte i velferdssektoren; NAV, helse- og sosialsektoren og frivillige organisasjoner. Det er en fordel at man innehar en lederstilling, men det er ingen forutsetning for å ha nytte av studiet.
Opptakskrav
Bachelorgrad fra høgskole/universitet, fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.