EPN-V2

VLSV6000 Management within social service and welfare administration Course description

Course name in Norwegian
Ledelse for arbeids- og velferdsforvaltningen
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Management for labour and welfare administration
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Den nye velferdsforvaltningen (NAV) stiller en rekke nye utfordringer for ledelse og medarbeiderskap. NAV er organisert som et likeverdig partnerskap mellom statlige og kommunale institusjoner med ulike betingelser for styring og ledelse. Dette krever innsikt og kompetanse i samhandlingsledelse, innovasjon og entreprenørskap. En sentral oppgave er å legge til rette for at medarbeidere fra ulike profesjoner og faggrupper skal kunne samarbeide effektivt for å bidra til at brukerne får god hjelp og service. Et mål med studiet er at studentene skal tilegne seg innsikt og kunnskap om egne lederferdigheter og utvikle forståelse for hvordan man som leder kan arbeide målrettet og langsiktig for å oppnå organisasjonens mål sammen med sine medarbeidere. Organisasjonslæring, samhandlingsledelse og medarbeiderskap er viktige stikkord for dette studiet.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om og innsikt i:

  • grunnleggende teorier og forskning om ledelse
  • selvledelse og medarbeiderskap
  • samhandlingsledelse
  • endringsledelse
  • mål- og resultatstyring
  • teambygging og teamroller
  • ledelse i fagutvikling (prosjektstyring)

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og initiere endringsprosesser
  • utøve samhandlingsledelse i tverrfaglige grupper
  • bruke medarbeidersamtalen som ledelsesverktøy
  • utøve mål- og resultatoppfølging
  • formidle organisasjonens mål og oppgaver
  • gi og ta imot konstruktiv tilbakemelding
  • analysere egne sterke og svake lederegenskaper

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for ledelse som relasjonell ferdighet
  • har innsikt i hvordan man som leder kan bidra til holdningsskapende arbeid
  • kan utøve etisk refleksjon om egen lederrolle
  • kan målbære organisasjonens verdier
  • har grunnleggende innsikt i henvisnings- og sitatteknikk

Teaching and learning methods

Emnet er delt opp i tre bolker. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum, samt gjennomføre to individuelle arbeidskrav (se avsnittet om arbeidskrav). Undervisningsbolkene har en intensiv form og veksler mellom forelesninger og individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, trening, studentfremlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig, og anbefales.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. Tilstedeværelse

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i samlingene. Ved fravær over 20 % må studenten levere et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Kravet om tilstedeværelse er begrunnet i at emnet i stor grad er basert på konkrete øvelser og trening av ledelsesferdigheter og prosesslæring.

2. To individuelle skriftlige arbeidskrav

  • Arbeidskrav 1: Et notat om egne ledelseserfaringer, knyttet til pensum
  • Arbeidskrav 2: En øvelse i presentasjons/møteteknikk ved at man legger frem en strukturert presentasjon av stoff fra selvvalgt pensum

Til begge de skriftlige arbeidskravene knyttes øvelser i å gi og ta imot konstruktiv tilbakemelding.

Dersom de to skriftlige arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Assessment

Emnet Velferdsrett dekker ulike rettsområder som er sentrale deler av Velferdsretten.

Velferdsrett omhandler en rekke rettsregler som er av betydning for den enkeltes velferd. Studenten får en innføring i faget på de rettsområder som angår sosionomers yrkespraksis. Det legges særlig vekt på at studenten tilegner seg kunnskap om de rettsområdene i yrkeslivet hvor sosionomer selv har ansvaret for korrekt rettsanvendelse som saksbehandlere eller beslutningstagere. I tillegg legges det vekt på de områdene i velferdsstaten som kommunene er ansvarlig for. Emnet gir et teoretisk og praktisk grunnlag som studenten bygger videre på i emner senere i utdanningen, særlig emner hvor det øves på anvendelse av rettsregler i forhold til klientkasus.

Emnet bygger videre på SOS1000 Samfunnsvitenskapelige emner som studenten har hatt tidligere i semesteret, bl.a. kunnskap om kjennetegn ved en velferdsstat og kunnskap om hvordan det politiske og administrative systemet er organisert og hvordan det virker.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Studenten skal etter fullført program ha følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • hva som kjennetegner jussen som fag
  • rettssystemet og juridisk metode (rettskildelære)
  • forvaltningsrett - med særlig vekt på saksbehandlingsregler
  • sosialtjenesteloven i NAV
  • barnerett, som omfatter barneloven og barnevernloven
  • helserett, som omfatter helse- og omsorgstjenesteloven, pasient- og brukerrettighetsloven
  • trygderett

Ferdigheter og generell kompetanse

Studenten kan:

  • på elementært nivå fastlegge innholdet i en rettsregel ved bruk av rettskildene
  • drøfte og avgjøre en juridisk problemstilling i en sak

Examiners

Undervisningsformene består av forelesninger og studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning.

Admission requirements

Ingen arbeidskrav.