EPN-V2

VLNA6000 Management in the Norwegian work life – central aspects Course description

Course name in Norwegian
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen – sentrale temaer
Study programme
Management in the Norwegian work life – central aspects
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emnet skal gi et alternativ til tradisjonell utdanning i ledelse og organisasjonsfag. Det legges vekt på kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens historie, oppbygging og virkemåte, hva som skiller norsk arbeidsliv fra arbeidslivet i andre land og hvilke føringer dette legger på organisasjonsutforming og ledelsespraksis på norske arbeidsplasser. Studentene lærer å analysere egen arbeidsplass med organisasjons og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift og utvikling av virksomheten.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens historiske utvikling, oppbygging og virkemåte
  • kunnskap om arbeidslivets lov og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse
  • kunnskap om organisasjon og ledelse med vektlegging av norsk kontekst
  • kunnskap om makt, opposisjon og konflikt i arbeidslivet
  • kunnskap om medvirkning i utviklingsprosesser på arbeidsplassen

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten
  • identifisere og analysere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
  • føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
  • bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings-og gjennomføringsprosesser
  • praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
  • identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
  • bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
  • utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses og samarbeidsmodeller
  • bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Course requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
  • kjenner til sentrale teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon. Herunder aktuelle teorier som; semiotikk, etnografi, emosjonell design og bærekraftig design

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kulturforståelse i egen arbeidsprosess
  • kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
  • kan gjennomføre flere iterasjoner i produktutviklingen og kunne analysere disse
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan reflektere rundt formidling og presentasjon og kunne velge egnet medium i forhold til mottager
  • kan anvende relevante uttrykksformer for kommunikasjon
  • kan benytte teorier og verktøy som etnografi, kartlegging, semiotikk og emosjonell design i utviklingen av et produkt
  • Kan reflektere rundt bærekraft i sin designprosess
  • behersker skriftlig og muntlig fremstilling samt argumentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker å bruke ressurspersoner for å fremme faglig utvikling
  • behersker å se seg selv og sitt virke i en kulturell kontekst og i et samfunnsperspektiv
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning

Assessment

Individuelt arbeid eller i gruppe, forelesninger, workshops, presentasjon og diskusjon, litteraturstudier og research.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltagelse på organiserte workshops.
  • Holde en muntlig presentasjon av prosjektet ved hjelp av egnede medier.
  • Reflektere over læring i prosjektet.

Grading scale

Mappevurdering med følgende mappekrav i prosjektrapporten:

  • Prosessdokumentasjon med argumentasjon for utvikling og valg.
  • Resultat fra designoppdrag.
  • Argumentasjon for valg og gjennomføring av den muntlige presentasjonen.
  • Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.

Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Examiners

Alle.