Programplaner og emneplaner - Student
VLNA6000 Management in the Norwegian work life – central aspects Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen – sentrale temaer
- Study programme
-
Management in the Norwegian work life – central aspects
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi et alternativ til tradisjonell utdanning i ledelse og organisasjonsfag. Det legges vekt på kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens historie, oppbygging og virkemåte, hva som skiller norsk arbeidsliv fra arbeidslivet i andre land og hvilke føringer dette legger på organisasjonsutforming og ledelsespraksis på norske arbeidsplasser. Studentene lærer å analysere egen arbeidsplass med organisasjons og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift og utvikling av virksomheten.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens historiske utvikling, oppbygging og virkemåte
- kunnskap om arbeidslivets lov og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse
- kunnskap om organisasjon og ledelse med vektlegging av norsk kontekst
- kunnskap om makt, opposisjon og konflikt i arbeidslivet
- kunnskap om medvirkning i utviklingsprosesser på arbeidsplassen
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten
- identifisere og analysere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
- føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
- bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings-og gjennomføringsprosesser
- praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
- identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
- bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
- utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses og samarbeidsmodeller
- bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
- kjenner til sentrale teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon. Herunder aktuelle teorier som; semiotikk, etnografi, emosjonell design og bærekraftig design
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kulturforståelse i egen arbeidsprosess
- kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
- kan gjennomføre flere iterasjoner i produktutviklingen og kunne analysere disse
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan reflektere rundt formidling og presentasjon og kunne velge egnet medium i forhold til mottager
- kan anvende relevante uttrykksformer for kommunikasjon
- kan benytte teorier og verktøy som etnografi, kartlegging, semiotikk og emosjonell design i utviklingen av et produkt
- Kan reflektere rundt bærekraft i sin designprosess
- behersker skriftlig og muntlig fremstilling samt argumentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å bruke ressurspersoner for å fremme faglig utvikling
- behersker å se seg selv og sitt virke i en kulturell kontekst og i et samfunnsperspektiv
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
Assessment
Individuelt arbeid eller i gruppe, forelesninger, workshops, presentasjon og diskusjon, litteraturstudier og research.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse på organiserte workshops.
- Holde en muntlig presentasjon av prosjektet ved hjelp av egnede medier.
- Reflektere over læring i prosjektet.
Grading scale
Mappevurdering med følgende mappekrav i prosjektrapporten:
- Prosessdokumentasjon med argumentasjon for utvikling og valg.
- Resultat fra designoppdrag.
- Argumentasjon for valg og gjennomføring av den muntlige presentasjonen.
- Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Examiners
Alle.