EPN-V2

VLL6000 Adult Education and Cultures of Learning Course description

Course name in Norwegian
Voksnes læring og læringskultur
Study programme
Adult Education and Cultures of Learning
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Programme description
Course history

Introduction

Bestått NOR6611.

Required preliminary courses

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om språket som system
  • kunnskap om tekstkulturer og tekstlingvistikk i et andrespråksperspektiv
  • kunnskap om kartlegging og vurdering av tospråklige elevers tekster

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for utvikling av skrivekompetanse i et tospråklighetsperspektiv
  • kan bidra til utvikling av interkulturell kommunikasjon
  • har gode ferdigheter i egen tekstskriving

Generell kompetanse

Studenten har

  • evne til å formidle toleranse og inkluderende holdninger

Learning outcomes

  • skrive og dele logg
  • mellom hver samling: skrive en oppgave relatert til arbeidsformer og innhold i samlingen
  • delta på minimum 80 % av samlingsdagene

Content

Studiet består av følgende fire hovedtema, med ett tema for hver samling.

Ressurser i personlig kunnskap (samling 1)

  • Om voksnes mangfoldige forutsetninger for læring
  • Biografisk læring
  • Læringsstiler (studievaner, persepsjon)
  • Funksjonell leseferdighet
  • Akademisk skriving
  • Om læremidler og andre læringsressurser for bruk i egen virksomhet

Voksenlæreren på kulturelt komplekse læringsarenaer (samling 2)

  • Å undervise voksne
  • Voksne lærende i det flerkulturelle Norge
  • Fleksibel læring
  • Endringer i teknologiske kunnskapsmiljøer
  • Formell og uformell kompetanse
  • Minoritet og majoritet i lærende virksomheter
  • Epistemiske kulturer (læringskultur)
  • Samhandling i krysskulturelt læringsarbeid (fordommer, anerkjennelse)

Transnasjonalt kunnskapsliv (samling 3)

  • Mobilitet, migrasjon og utdanning
  • Internasjonale studenter
  • Internasjonalisering i eget læringsmiljø
  • Medbrakt og ervervet kompetanse - realkompetanse
  • Kulturforskjeller i motivasjon - kultursjokk
  • Endring - første- og andre ordens læring
  • Transformativ læring
  • Dannelse og myndige medborgere

Kultursensitiv pedagogikk (samling 4)

  • Bindingskrefter i livslang læring
  • Aktivt lyttende veiledning
  • Krysskulturell veiledning og formidling
  • Metodisk kulturrelativisme
  • Vide kontekster for kunnskap
  • Negative skoleerfaringer og utdanningsrelaterte skader
  • Vurdering av læringsutbytte
  • Bærekraftig kunnskap

Teaching and learning methods

Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

Course requirements

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Assessment

To interne sensorer.

Permitted exam materials and equipment

  • språket som system, språktypologi, kontrastiv språkbeskrivelse
  • tekstorganisering og tekstkulturer
  • kultur og språkkontakt
  • organisering av tospråklig undervisning og skriving i kontekst
  • kartlegging og vurdering av språkferdigheter

Grading scale

Privacy by Design is a fundamental requirement of the General Data Protection Regulation (GDPR) for all systems operating on personal information. This course provides an introduction to privacy and data protection including the legislation such as the GDPR, privacy enhancing technologies, privacy management, designing for privacy, and privacy patterns in software design. It enables the students to understand regulation, to identify privacy risk and consequences of data breaches, introduces them to privacy controls and builds skills in their application in a structured privacy engineering process.

Examiners

No formal requirements over and above the admission requirements.

Admission requirements

Knowledge

On successful completion of this course the student has:

  • knowledge of basic legal privacy concepts and data protection regulations and will be able to apply them in systems analysis and design
  • knowledge of concepts of privacy by design and privacy impact assessment and the ability to compare different assessment methods
  • applicable knowledge of principles of architectural tactics for privacy and privacy patterns.

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • map legal privacy principles to technical privacy concepts
  • design and plan solutions that map security and privacy goals to mitigation mechanisms and technologies
  • apply privacy by design and analyze software architectures using privacy impact assessments
  • apply appropriate architectural tactics for privacy and privacy patterns in order to derive and create solutions that mitigate privacy risks

General competence

On successful completion of this course the student can:

  • explain and apply their knowledge of security and privacy enhancing technologies