Programplaner og emneplaner - Student
VLEDU6000 Leading through development and collaboration Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse gjennom utvikling og samarbeid
- Study programme
-
Leading through development and collaboration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg sentrale funksjoner og aspekter knyttet til rollen som bibliotekleder. Det innebærer også en oppmerksomhet mot innsikt i endringsbehov, håndtering av innovasjon og fornyelse, bruk av prosjekt som virkemiddel i endring, samarbeid og alliansebygging, samt en økt bevissthet knyttet til profilering og kommunikasjon av virksomheten.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
- forståelse av innovasjon som fenomen og muligheter knyttet til å lede innovasjonsprosesser
- kjennskap til prosjekt som organisasjons- og arbeidsform
- forståelse av interessenthåndtering, alliansebygging og samarbeid i en offentlig virksomhet
- kjennskap til ulike måter og kanaler for å kommunisere og profilere egen virksomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over bruk av organisering og ledelse som virkemiddel knyttet til endringer med utgangspunkt i egen lederrolle
- identifisere og analysere endringsbehov og måter å håndtere endringer og prosjekter på, tilknyttet egen virksomhet
- anvende kunnskap om måter å samarbeide og bygge allianser på i tilknytning til egen funksjon og virksomhet
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse for egen virksomhet
- skal inneha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid i egen virksomhet og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
Teaching and learning methods
Åpen forskning er sentralt i norsk forskningspolitikk, og målet er at det skal være åpen tilgang til vitenskapelige artikler og bøker skrevet av norske forskere. Det betyr at det ikke lenger blir nødvendig med abonnementer for å få tilgang, men det trengs likevel gode folkebibliotekarer som kan veilede i de åpne og kvalitetssikrede kildene.
Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i temaet. Studentene får en forståelse av den historiske utviklingen av vitenskapelig kommunikasjon og hva som kjennetegner vitenskapelige tekster. Det legges særlig vekt på organisering av norsk forskning og publisering. Studentene blir kjent med terminologien knyttet til åpen forskning og de ulike modellene for åpen tilgang. Emnet har en praktisk del som skal gjøre studentene i stand til å finne fram i litteraturen som er åpent tilgjengelig og formidle den til allmennheten.
Undervisningsspråk er norsk.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav
Assessment
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Hjemmeeksamen kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Besvarelsen skal ha et omfang på 3500 ord (+- 10 %) eller på 4000 ord (+- 10 %) om to skriver sammen. Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 8.000-12.000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Admission requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges