EPN

VLEDU6000 Leading through development and collaboration Course description

Course name in Norwegian
Ledelse gjennom utvikling og samarbeid
Study programme
Ledelse gjennom utvikling og samarbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar for seg sentrale funksjoner og aspekter knyttet til rollen som bibliotekleder. Det innebærer også en oppmerksomhet mot innsikt i endringsbehov, håndtering av innovasjon og fornyelse, bruk av prosjekt som virkemiddel i endring, samarbeid og alliansebygging, samt en økt bevissthet knyttet til profilering og kommunikasjon av virksomheten.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav. 

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
  • forståelse av innovasjon som fenomen og muligheter knyttet til å lede innovasjonsprosesser
  • kjennskap til prosjekt som organisasjons- og arbeidsform
  • forståelse av interessenthåndtering, alliansebygging og samarbeid i en offentlig virksomhet
  • kjennskap til ulike måter og kanaler for å kommunisere og profilere egen virksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over bruk av organisering og ledelse som virkemiddel knyttet til endringer med utgangspunkt i egen lederrolle
  • identifisere og analysere endringsbehov og måter å håndtere endringer og prosjekter på, tilknyttet egen virksomhet
  • anvende kunnskap om måter å samarbeide og bygge allianser på i tilknytning til egen funksjon og virksomhet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse for egen virksomhet
  • skal inneha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid i egen virksomhet og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser

Teaching and learning methods

Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig oppgave.Tema vil være knyttet til noen sentrale faglige temaer, og studenten kan velge å skrive alene eller i gruppe. Omfanget på innleveringen skal være omkring 1500 ord om den utarbeides alene, eller omkring 2000 ord om det er to eller flere.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Hjemmeeksamen kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Besvarelsen skal ha et omfang på 3500 ord (+- 10 %) eller på 4000 ord (+- 10 %) om to skriver sammen. Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Admission requirements

Målgruppe

Bibliotekledere i Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.