EPN-V2

VLEDS6000 Role of the leader and foundation for managing Course description

Course name in Norwegian
Ledelse og styringsgrunnlag
Study programme
Role of the leader and foundation for managing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet tar for seg sentrale funksjoner og aspekter knyttet til en lederrolle i offentlige organisasjoner. I tillegg til at lederrollens ansvars- og funksjonsområder skal tydeliggjøres, innebærer det særlig en oppmerksomhet mot innsikt i styringsdelen av funksjonen knyttet til målstyring og økonomi. Både målstyring, budsjettplanlegging, regnskap og styringsunderlag i form av statistikk vil være sentralt. Tematisk vil også emnet inkludere en oppmerksomhet mot utøvelse av lederrollen som skal bidra til en økt innsikt i hvordan lede andre og seg selv.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende teoretisk innsikt i og praktisk forståelse av rammeverket og de grunnleggende prinsippene for kommunal økonomi, regnskapsføring, budsjettering og planlegging
  • oversikt over og innsikt i de mest sentrale teorier, metoder og modeller innenfor kommunal økonomi

Ferdigheter

Studenten skal

  • ha grunnleggende evne til å reflektere over eget ansvarsområde, fundert på en forståelse basert på det handlingsrom som eksisterer
  • være i stand til å utforme målsettinger og styring etter disse i virksomheten, inkludert budsjetter og oppfølgning av gitte styringsrammer
  • være i stand til å identifisere og anvende relevant statistikk som styringsunderlag

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne reflektere over egen ansvarsutøvelse i lederrollen
  • evne til å utforme målformuleringer og styring av virksomheter i tilknytting til budsjetter
  • beherske prinsippene for økonomisk styring
  • kunne foreta kostnadsfordeling og utvikling av målerapporter

Teaching and learning methods

Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må to arbeidskrav være godkjent:

  1. En individuell refleksjonsoppgave knyttet til utøvelse og utvikling av egen lederfunksjon, med nærmere spesifikasjoner oppgitt ved oppstart. Omfang på oppgaven skal være omkring 1500 ord.
  2. Ett sett med oppgaveløsning. Det vil være et nærmere spesifisert antall/andel av oppgaveløsning som blir tilgjengeliggjort på læringsplattformen. Studenten skal da løse oppgavene.

Det blir gitt tilbakemelding på oppgavene. Dersom arbeidskravene ikke godkjennes, har studenten rett til å levere på nytt én gang. Arbeidskravene skal være gjennomført og godkjent innen fastsatt tid for at studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Undervisninga vil bestå både i forelesninger og øvinger. All undervisning forutsetter at studentene selv deltar og bidrar aktivt - både når det gjelder diskusjoner og problemløsning. Studentene skal også gjennomføre et gruppearbeid i løpet av semesteret.

For å løse problemer og oppgaver vil studentene måtte bruke både analytiske og numeriske teknikker. Det siste vil kreve bruk av verktøy som for eksempel Python eller MATLAB/Octave.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å framstille seg til vurdering/eksamen:

  • Ei obligatorisk skriftlig gruppeoppgave på ca. 5-10 sider.
  • Oppgava skal tilsvare omtrent 20 timer arbeid i omfang, og problemstillinga for oppgava skal ha tydelig relevans for pensum i emnet.
  • Gruppene kan bestå av en til fire personer.
  • Oppgaven kan leveres på nytt en gang dersom den ikke blir godkjent.

Grading scale

Individuell eksamen under tilsyn på 3 timer. Eksamensresultat kan påklages.

Examiners

Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Admission requirements

Målgruppe

Bibliotekledere i Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.