Programplaner og emneplaner - Student
VKLED6000 Local government leaders – between politics and administration Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunale virksomhetsledere i samspillet mellom politikk og administrasjon
- Study programme
-
Local government leaders – between politics and administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler virksomhetslederes rolle i kommunen, med særlig fokus på deres faglige handlingsrom i samspillet med administrativ og politisk ledelse. I emnet legges det vekt på at virksomhetsledere skal forstå sin og virksomhetens rolle i det politiske administrative systemet. For å kunne reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til virksomhetsledernes rolle som fagleder, er det viktig å forstå administrasjonens og de tjenesteytende virksomhetenes plass i den lokaldemokratiske styringskjeden. Emnet vil derfor ta utgangspunkt i hvordan (lokal)demokratiet kan forstås som en styringskjede der forholdet mellom politikk og administrasjon er ett av leddene i denne kjeden. Tematisk vil emnet også legge stor vekt på hvordan variasjoner i organiseringen av politikk og administrasjon i kommunene kan påvirke virksomhetsledernes handlingsrom, og slik også prioritering og synlighet av virksomhetens oppgaver. I tillegg vil virksomhetens plass i spenningsfeltet mellom statlig styring og kommunal autonomi bli berørt.
Required preliminary courses
Undervisningen veksler mellom selvstendig arbeid, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Det legges stor vekt på eget praktisk, utforskende arbeid innen valgt(e) områder. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Learning outcomes
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Deltagelse på FoU-seminar med individuell presentasjon av egen praktisk-estetisk arbeid samt to bidrag med tilbakemelding på medstudenters arbeid.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.
Teaching and learning methods
Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.
Course requirements
The use of drugs and alcohol and different forms of addiction create social and health-related problems and is an area that applies to users in contact with most support services in the health and social care sector. This course is based on national and international research and experience-based knowledge from a broad field of practice. Models of understanding and explanatory models are significant to how users are received and what kind of measures they are offered.
Assessment
The student must have passed all exams in the first and second year of the programme.
Permitted exam materials and equipment
None
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student:
- has advanced knowledge about the simulation and analysis of concrete and metal structures.
- has knowledge about basic theory of elasticity and plasticity.
- has knowledge about material models used in FEA.
- has in-depth knowledge of the non-linear behaviour of structural materials.
- understands how to quantify uncertainties in load and material descriptions.
Skills:
The student is capable of:
- modelling and simulating components and structures with non-linear behaviour, and evaluating the results.
- selecting appropriate analysis and material models, and carrying out structural analyses for determining internal forces and moments, stresses, strains, and displacements with a satisfactory degree of accuracy.
- choosing appropriate material models and material properties to solve the problem in question.
- determining the parameters of mathematical models for materials from laboratory experiments or from the literature.
- describing the difference between linear and non-linear structural analysis.
- explaining the theoretical basis for linear and non-linear geometry and material behaviour.
General competence:
The student is capable of:
- using FEM software in practical structural analyses.
- assessing approaches to and limitations in linear and non-linear analyses.
- using scholarly reports and articles to gain an overview of the latest developments in research in the field of non-linear analysis of structures.
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Admission requirements
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.