EPN-V2

VKLED6000 Local government leaders – between politics and administration Course description

Course name in Norwegian
Kommunale virksomhetsledere i samspillet mellom politikk og administrasjon
Study programme
Local government leaders – between politics and administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Programme description
Course history

Introduction

Ragnhild Fugletveit

Required preliminary courses

  • An introduction to different models of understanding and explanatory models for the development of substance abuse and addiction problems, including different types of intoxicants and their effect
  • The relationship between substance abuse and mental health and experience with targeted measures and forms of treatment
  • How to be a child and grow up around substance abuse in the family
  • Gender perspectives related to substance abuse
  • Patient rights, cooperation and the division of roles as a consequence of the Coordination Reform

In all of the above topics, emphasis will be placed on conversation with users about substance abuse and the consequences it may have on their own and other’s life situations.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale verdier i offentlig sektor
  • kunnskap om den demokratiske styringskjeden på lokalt nivå
  • kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag - idealer og realiteter
  • kunnskap om politisk og administrativ organisering i kommunene: modeller, utviklingstrekk
  • innsikt i forholdet mellom forvaltningsnivåene - statlig styring og virkemidler vis a vis kommunene

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av lokale politiske og administrative organer og hvordan disse virker
  • gjøre faglige vurderinger av hvordan ulike organisasjons- og styringsformer i kommunene påvirker virksomhetens rolle
  • kunne reflektere over egen rolleutøvelse i spenningsfeltet mellom politikk og administrasjon

Generell kompetanse

Studenten kan

  • finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
  • arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
  • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid som omhandler organisering og styring i kommunene
  • reflektere over etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor

Teaching and learning methods

Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Casebeskrivelse. Caseoppgaven gis tidlig i semesteret. Omfang ca. 1,5 sider (ca. 3500 tegn)
  • Arbeidskrav 2: Presentasjon av caset i webinar for diskusjon. Omfang ca. 15 minutter.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere/presentere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager (72 timer). Casebeskrivelsen fra arbeidskravet kan brukes som grunnlag i eksamensbesvarelsen.

Besvarelsen skal ha et omfang på 5-6 sider (11500 - 14000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Admission requirements

Målgruppe

Bibliotekledere i Troms og Finnmark fylkeskommune.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.