EPN-V2

VKIF6100 Artificial Intelligence in Public Administration Course description

Course name in Norwegian
Kunstig intelligens i offentlig forvaltning
Study programme
Artificial Intelligence in Public Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet gir en fordypning i hvordan kunstig intelligens (KI) påvirker offentlig forvaltning, med særlig vekt på forvaltningspraksis, policy-utvikling, kunnskapsgrunnlag og profesjonell praksis i tjenester i førstelinje. Det kombinerer teknologiforståelse med normative og praksisnære perspektiver, og gir deltakerne analytiske og praktiske verktøy til å vurdere KI som styringsverktøy i en demokratisk kontekst. Studentene arbeider med et bredt spekter av temaer, inkludert rettssikkerhet, styringsverdier, datakvalitet, legitimitet og internasjonal teknologiimport inn i forvaltning. Emnet inkluderer en obligatorisk workshop i Oslo over to dager, der deltakerne arbeider med casebaserte og tverrfaglige øvelser som knytter teknologi til beslutningsprosesser, faglig skjønn og samfunnsansvar. Gjennom praktiske øvelser og faglig fordypning utvikler deltakerne kompetanse til å analysere og anvende KI på en måte som støtter demokratisk styring og kunnskapsbasert forvaltning.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

For å kunne få utbytte av utdanningen bør studenten ha arbeidserfaring fra offentlig forvaltning eller tjenesteyting. Dette kan være ledere, saksbehandlere, profesjonsutøvere eller lignende i statlig eller kommunal sektor, eller ansatte i privat virksomhet som utfører offentlige oppgaver.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om hvordan KI-modeller trenes basert på kvalitetsmål, og kan metoder for evaluering og validering av slike modeller
  • kan kritiske og analytiske tilnærminger til bruk av KI i offentlig sektor med utgangspunkt i demokrati, legitimitet, likebehandling og åpenhet/transparens.
  • vet hvordan KI kan påvirke offentlig forvaltning, politikkutforming, policy-utvikling, implementering og praktisk oppgaveløsning,
  • har en dyp og kritisk forståelse for hvordan KI kan fungere som kilde til kunnskapsproduksjon og beslutningsstøtte i offentlig sektor
  • har kunnskap om sosiotekniske perspektiver på KI, og kan anvende disse til å forstå samspillet mellom teknologi, organisasjon og samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig analysere og kritisk vurdere hvordan KI kan påvirke policy-utvikling, saksbehandling og profesjonell praksis i tjenesteleddet i offentlig sektor.
  • kan foreta en forvaltningsfaglig vurdering av pålitelighet og kvalitet i KI-baserte beslutningsstøttesystemer.
  • kan analysere risiko ved bruk av KI i saksbehandling og tjenesteyting, identifisere etiske og faglige dilemmaer, og utarbeide begrunnede forslag til ansvarlig og forsvarlig bruk
  • kan gjennomføre strukturerte refleksjonsøvelser knyttet til beslutningsstøtte, kunnskapsgrunnlag og utøvelse av profesjonelt skjønn i sammensatte praksiskontekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere og kritisk diskutere muligheter og utfordringer ved bruk av KI i offentlig forvaltning, med utgangspunkt i både faglige, etiske og samfunnsmessige hensyn
  • kan bidra til utvikling og implementering og bruk av robuste og etisk forsvarlige KI-løsninger i offentlig sektor, gjennom anvendelse av tverrfaglig innsikt og kritisk vurdering av kontekstuelle faktorer
  • kan bidra til utvikling av kunnskapsbasert og forsvarlig praksis i offentlig sektor, og støtte politikkutforming som møter KI-relaterte utfordringer på en ansvarlig måte

Teaching and learning methods

Første del av emnet er nettbasert og har 4 digitale samlinger á 3 timer. Samlingene består av forelesning og faglige diskusjoner i grupper. Det legges vekt på å skape et refleksivt læringsmiljø med kobling til studentenes egne arbeidserfaringer.

Samlingene forutsetter at studentene parallelt driver selvstudier ved å lese pensum og sette seg inn i andre ressurser.

Etter de digitale samlingene skal studentene møte på en todagers workshop. Workshopen vil fokusere på oversettelsesarbeid fra teori til praksis. Studentene vil jobbe aktivt med reelle og fiktive kasus som relaterer til deres arbeidsfelt.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha deltatt på fysisk workshop som varer i to hele arbeidsdager (2x6 timer).

Deltagelse på workshop er nødvendig for at studenten skal få trening i de praktiske ferdighetene med KI, samt hvordan man jobber «med KI» i forvaltningspraksiser.

Ved fravær må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen på 6 timer.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått / Ikke bestått

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Admission requirements

Målgruppe

Ansatte i offentlig forvaltning, som for eksempel policy-utviklere, saksbehandlere og ulike profesjonsutøvere i ulike tjenesteledd, og som møter behov for eller har interesse for KI i forvaltningsarbeid, tjenesteyting, saksbehandling eller vurdering av digitale verktøy og strategier.

Opptakskrav

Kravet for opptak er bachelorgrad eller tilsvarende fullført grad.

Opptak skjer i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Overlapping courses

Emnet har 5 studiepoengs overlapp med VKIF6000 Introduksjon til kunstig intelligens i offentlig sektor.